خرید و دانلود عکس از شاتر استوک و ادوب استوک

آموزش طراحی کارت ویزیت در فتوشاپ جلسه 2

gfxdownload.ir
1,426
0
آموزش طراحی کارت ویزیت در فتوشاپ جلسه 2

آموزش طراحی کارت ویزیت در فتوشاپ جلسه 2


همان طور که به خاطر دارید در قسمت قبل از آموزش های جامع فتوشاپ ما تتوریال های مربوط به کارت ویزیت رو شروع کردیم . البته در قسمت قبل به معرفی کلی و نحوه پیدایش این پدیده پرداختیم .برای شما تفاوت میان کارت های ویزیت ( Visiting card ) { و یا کارت های تماس ( calling card ) } را با کارت های تجارت ( business card) را تشریح کردیم و گفتیم استفاده رایج و اصلی ما ایرانیان از کارت های تجارت است که در فارسی به آن ها کارت ویزیت می گوییم .
اما در این بخش از آموزش های فتوشاپ می خواهیم اصولی تر و کاربردی تر به مسئله نگاه کنیم . می خواهیم به

آموزش نحوه طراحی کارت های ویزیت

بپردازیم .
در بخش دوم از این تتوریال می خواهیم به آموزش و بررسی موارد زیر بپردازیم :

- اندازه های کارت ویزیت :


اگر از بخش قبل به خاطر داشته باشید ، اندازه های کارت های ویزیت در کشور های مختلف را برای شما عزیزان تشریح کردیم و همان گونه که مشاهده کردید این اندازه ها بنا بر کشور مورد نظر متفاوت بودند ، البته چون که این اندازه در مقیاس میلی متر در نظر گرفته می شوند ، این تفاوت ها در عمل به چشم آن چنان نمی آیند ، اما به عنوان شخصی که به صورت حرفه ای فتوشاپ و یا در کل گرافیک وطراحی را دنبال می کند بهتر است تا آشنایی اجمالی با این ارقام داشته باشید .
- فرمت ها : مورد دیگری که باید مد نظر داشت فرمت رنگ مورد استفاده است ، به شما فرمت مناسب را خواهیم آموخت و خواهیم گفت که چرا فرمت رنگی مناسب مهم ترین فاکتور در هنگام طراحی است .
- گاید لاین ها : شما را با گاید لاین ها و نحوه کار با آن ها و ویژگی آن ها و در آخر دلیل نیاز ما به آن ها را برای شما مشخص خواهیم کرد .
– میزان مناسب را برای رزلوشن مشخص خواهیم کرد .
و . . . . .
خبر خوبی که برای شما عزیزان داریم این است که اگر با فتوشاپ آشنایی زیادی ندارید به هیچ وجه نگران نباشید . شما برای یاد گیری و فهم این تتوریال تنها نیاز دارید تا با محیط کاربری و برخی از اصطلاحات فتوشاپ آشنا باشید .
اگر به هیچ وجه با فتوشاپ آشنایی ندارید ، می توانید از قسمت آموزش های فتوشاپ به آشنایی با این نرم افزار همه فن حریف بپردازید ( نیازی به مطالعه تمامی قسمت ها نیست و تنها کافی است تا شما عزیزان قسمت های ابتدایی این آموزش را مورد بررسی اجمالی خود قرار دهید . )
در ادامه با این بخش از تتوریال کارت های ویزیت از آموزش های جامع فتوشاپ با ما همراه باشید .

اولین گام در هر پروژه طراحی ( فرقی نمی کند که محوریت طراحی چه باشد ، می تواند کارت های ویزیت باشد ، می تواند پوستر های تبلیغاتی باشد یا . . . . . . ) ایجاد صفحه مناسب با آن پروژه می باشد .
منظور از صحفه خالی ( که در زبان انگلیسی به آن blank page می گویند ) همان فضای سفید و خالی از محتوایی است که در پروژه هایمان با آن سر و کار داریم .
برای ایجاد یک صفحه خای کافی است تا روند زیر را طی کنیم .
ابتدا از منوی بالا گزینه File را انتخاب کنید ، سپس از منوی جدید باز شده گزینه انتخاب را باز کنید .
این اقدام منوی زیر را برای شما باز خواهد کرد .

آموزش طراحی کارت ویزیت


به وسیله پنجره بالا شما قادر خواهید بود تا ویژگی ها و تغیرات مورد نیازتان را نسب به blank page پروژه خود اعمال کنید . همچنین توجه داشته باشید که اساس کار ما در این بخش از تتوریال های کارت ویزیت با پنجره بالا است .
اولین گزینه ای که باید تکلیفش را مشخص کنید ، میزان اندازه است ( که در این منو با عبارت size مشخص شده است . ) در قسمت قبل اندازه های رایج را برای شما مشخص کردیم که در آن اندازه رایج در ایران طول کارت 85 میلی متر و عرض آن 48 میلی متر
بود .
اما ما در این جا نمی خواهیم با اندازه رایج هیچ کشوری کار کنیم ، بلکه می خواهیم با یک مقیاس و اندازه استاندارد جهانی کار کنیم . اما نگران نباشید شما می توانید هر اندازه دلخواهی را برای پروژه خود در نظر بگیرید .
نکته مهم دیگری که باید مد نظر داشت این است که ما در فتوشاپ غالبا و عملا با اینچ کار می کنیم نه میلی متر ( البته در فتوشاپ یکا های متفاوت بسیاری موجود هستند اما اگر به صورت حرفه ای با فتواپ کار می کنید ، تنها گزینه پیش روی شما اینچ است )
در این تتوریال برای طراحی های کارت ویزیت ما از اندازه استاندارد سه و نیم اینچ در طول و دو اینچ در عرض استفاده می کنیم . ( 3.5 * 2 inch )
البته ما این ارقام را کمی افزایش می دهیم . ( به میزان .250 اینچ ) و دلیل این اقدام نیز جلو گیری از کوچک شدن طراحی در هنگام برش است . چرا که می دانیم کارت های ویزیت بر روی برگه های کوچک چاپ نمی شوند ، بلکه این طراحی ها به تعداد زیاد بر روی برگه های نسبتا بزرگ طراحی شده و در نهایت به وسیله دستگاه های برش ( دستی و یا اتوماتیک ) به اندازه اصلی خود در می آیند ، حال ما برای جلو گیری از پرتی ها و کاستی های برش میزان 0.25 اینچ را به طول و عرض مقدار اولیه اضافه می کنیم .
در نتیجه اندازه استانداردی که ما برای کارت های ویزیت در نظر می گیریم ، مقدار سه و هفتاد پنج صدم اینچ در طول و مقدار دو و بیست و پنج صدم اینچ می باشد . ( 3.75 * 2 .25 inch )
در نتیجه در کادر های مربوط به اندازه ( یا size ) به شرح زیر می باشد :
مقدار width یا طول را 3.75 قرار می دهیم .
مقدار height یا عرض را 2.25 قرار می دهیم .
توجه داشته باشید که یکا را بر روی اینچ قرار داده باشید .
برای درک بهتر به تصویر زیر دقت کنید .

طراحی کارت ویزیت در فتوشاپ


پس از تنظیم اندازه کارت ، مورد اساسی دیگری که باید مورد توجه شما قرار گیرد انتخاب جهت گیری ( یا همان orientation ) مناسب برای کارت ویزیتتان می باشد .
معمولا اکثر کارت های ویزیت به شکل horizontal و یا همان افقی قرار می گیرند ، اما گاهی نیز ما کارت ها را به شکل vertical و یا همان عمودی می خواهیم .
معمولا بیشتر استفاده ما از حالت افقی و یا همان horizontal می باشد در نتیجه توجه اصلی ما نیز بر روی همین حالت می باشد .
بنا بر این از قسمت orientation حالت horizontal را انتخاب کنید .

برای درک بهتر به تصویر زیر دقت کنید .

طراحی کارت ویزیت در فتوشاپ


مورد بعدی که درر این پنجره باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد ، مقدار مناسب برای رزلوشن ( یا resolution ) می باشد . همانند اندازه یکا های بسیار زیادی برای رزلوشن موجود است ، اما مناسب ترین رایج ترین و حرفه ای ترین آنها گزینه pixels per inch می باشد . پس توجه داشته باشید که حتما یکای مورد نظر بر روی pix / inch قرار گرفته باشد .
پس از آن میزان 300 pixel per inch را انتخاب کنید . ( در کادر موجد مقدار 300 را بنویسید . ) تقریبا می توان گفت برای کارت های ویزیت و این ابعاد مناسب ترین رزلوشن ، مقدار 300 می باشد . ( رزلوشن شفافیت و رسایی گرافیک به کار رفته در طراحی را نشان می دهد ، اما این بدان معنا نیست که هرچه رزلوشن بیشتر باشد بهتر است ، بلکه شما باید به پرینت این محتوا ، نمایش آن در صفحه نمایش و . . . . . . . دقت کنید . از این رو می توان گفت که هر نوع طراحی رزلوشن مناسب خود را دارد و مقدار انتخاب ما نباید بیشتر و یا کمتر از آن باشد . )
رزلوشن مناسب برای کارت های ویزیت مقدار 300 پیکسل در اینچ می باشد .
برای درک بهتر به تصویر زیر دقت کنید .

آموزش طراحی کارت ویزیت جلسه 2


پس از تنظیم رزلوشن باید حالت رنگی مورد استفاده ( color mode ) را نیز بررسی و تنظیم کنیم .
در حالت عدای و نرمال color mode و یا حالت رنگی بر روی گزینه RGB color قرار دارد در حالی که گزینه مناسب برای کارت های ویزیت CMYK color می باشد .
اما تفاوت میان RGB color و حالت CMYK color در چیست ؟

و چرا در هنگام طراحی کارت های ویزیت باید از CMYK color استفاده کرد ؟


حالت RGB color مخفف red ( به معنای قرمز ) و green ( به معنای سبز ) و blue ( به معنای آبی ) می باشد ، این حالت بیشتر مناسب استفاده برای نمایش گر های دیجیتال ( رایانه ها ، تلوزیون ها ، ال سی دی ها و . . . . . . ) می باشد .
بنا بر این اگر پروژه را برای انتشار در فضاهای مجازی ( مثل فیس بوک ، اینستاگرام ، تلگرام و . . . . . ) آماده می کنید ، حالت RGB color بهترین انتخاب برای شما است .
اما حالت CMYK color که برگرفته از کلمات cyan ( که به معنای رنگ فیروزه ای می باشد ) و magenta ( که به معنای رنگ ارغوانی می باشد ) و yellow ( که به معنای رنگ زرد می باشد ) و در آخر black ( که به معنای رنگ سیاه می باشد ) توجه کنید که درست است که k نوشته شده است اما این k نماینده کلمه black می باشد . این حالت بیشتر مناسب است برای موارد چاپی ، مثل کارت ویزیت ها و پوسترهای تبلیغاتی و . . . . چرا که دستگاه های چاپ ( و یا همان پرینتر ها ) این حالت را بهتر درک می کند .
بنا بر این بهتر است تا حالت رنگی را بر روی CMYK color قرار دهیم .
اما توجه داشته باشید که حتی اگر فراموش کرده باشید تا حالت رنگی را بر روی CMYK color قرار دهید و پروژه خود را طراحی کرده باشید ، باز هم جای هیچ گونه نگرانی نیست چرا که شما هر زمانی می توانید حالت رنگی را به CMYK color تغیر دهید . برای این کار تنها کافی است تا ابتدا از منوی بالا گزینه image و پس از آن از منوی جدید باز شده گزینه mode و در آخر گزینه CMYK color را انتخاب کنید . اما توجه داشته باشید که با این کار دو اخطار برای شما باز خواهد شد ، اخطار اول به شکل زیر خواهد بود :

آموزش طراحی کارت ویزیت عکس 4


که در آن عبارت زیر نوشته شده است :
Changing modes can affect the appearance of the layers . flatten image before mode change ?
که به معنای زیر می باشد :
تعویض حالات می تواند بر روی ظاهر لایه ها تاثیر بگذارد . آیا تمایل دارید تا تصویرتان را قبل از تغیرات صاف کنید ؟
در قسمت پایین این اخطار شما شاهد سه گزینه متفاوت می باشید ، در اینجا شما باید تا بر روی flatten کلیک کنید .
پس از این که بر روی flatten کلیک کردید ، اخطار زیر برای شما باز خواهد شد .

طراحی کارت ویزیت در فتوشاپ 5


خلاصه محتوای این اخطار نیز به این معنا است که از شما می پرسد
آیا مطمئن هستید که می خواهید حالت رنگی خود را به حالت CMYK تغیر دهید ؟
در این جا نیز بر روی ok کلیک کنید .
پس از کلیک کردن بر روی ok شاهد تغیرات اعمالی در ظاهر پروژه خود خواهید بود ، ابتدا ممکن است که از این تغیرات رضایت نداشته باشید ، اما نگران نباشید ، چرا که همان طور که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم ، حالت رنگی مناسب برای صفحه نمایش ها حالت RGB color می باشد و حات مناسب برای پرینتر ها و چاپگرها حالت CMYK color می باشد ، پس کاملا طبیعی است که در هنگام استفاده از حالت رنگی CMYK color در صفحه نمایش ها از نتیجه رضایت نداشته باشید ، اما مد نظر داشته باشید که نتیجه نهایی در هنگام چاپ مشخص خواهد شد .

در ادامه تصویری را در دو حالت رنگی CMYK color و حالت رنگی RGB color کنار هم قرار داده ایم تا بهتر بتوانید تفاوت میان آن ها را متوجه شوید .

برای درک بهتر به تصاویر زیر دقت کنید .

CMYK color


RGB color


آخرین موردی که باید مورد توجه قرار گیرد انتخاب اسم مناسب برای پروژه می باشد ، توجه داشته باشید که انتخاب اسم مناسب برای پروژه ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است . اگر تازه شروع به کار کرده اید پروژه های بسیار کمی رو پشت دست خودتون دارین اما پس از اندک زمانی مشاهده خواهید کرد که این پروژه ها رفته و رفته بیشتر خواهند شد و اون موقع است که اسم ها شما رو نجات خواهند داد ، به کمک اسم گذاری مناسب می تونید از میان انبوه پروژه ها پروژه مد نظرتون رو پیدا کنید .
ما در این جا نام business card را برای پروژه خود انخاب می کنیم .
در انتها بر روی ok کلیک کنید .

جمع بندی :
در پنجره فوق موارد زیر را تنظیم کردیم .

اندازه ( 3.75 * 2.25 inch )
حالت گیری کارت ویزیت ( orientation ) که بر روی ( horizontal ) تنظیم شد .
رزلوشن که بر روی 300 پیکسل در اینچ قرار گرفت .
حالت رنگی که CMYK color انتخاب شد .
و در آخر نام پروژه که business card انتخاب شد .

برای درک بهتر به تصاویر زیر دقت کنید .

آموزش طراحی business card در فتوشاپ


پس از این که blank page خود را درست کردید باید تا crop marks ها ( به معنای نشانه های برش ) را مشخص کنید ، این نشانه ها برای مشخص کردن محدوده برش استفاده می شوند تا در هنگام طراحی یک حدود کلی از مناطق برش در دست داشته بشیم و بتوانیم محتوای کارت ها را از این مناطق دور نگه داریم .
برای مشخص کردن crop marks ها ما می توان تا از bleed lines ها استفاده کنیم ، یاد گیری کار با bleed lines ها علاوه بر این که بسیار مفید است ، بسیار ضروری نیز می باشد . شما می توانید bleed lines ها را هم به صورت دستی و هم به صورت عدد محور ایجاد کنید ، در اینجا توصیه ما بر حالت عدد محور است .
برای استفاده از ویژگی bleed lines به شکل عدد محور ابتدا از منوی بالا گزینه view را انتخاب کنید ، پس از آن از منوی باز شده گزینه new guide را انتخاب کنید .
این کار پنجره new guide را برای شما باز خواهد کرد ، و شما در آن جا قادر خواهید بود تا مختصات خطوط راهنمای مورد نظرتان را وارد کنید . اما چه مختصاتی را باید وارد کرد ؟؟

عبارت { البته ما این ارقام را کمی افزایش می دهیم . ( به میزان .250 اینچ ) و دلیل این اقدام نیز جلو گیری از کوچک شدن طراحی در هنگام برش است . چرا که می دانیم کارت های ویزیت بر روی برگه های کوچک چاپ نمی شوند ، بلکه این طراحی ها به تعداد زیاد بر روی برگه های نسبتا بزرگ طراحی شده و در نهایت به وسیله دستگاه های برش ( دستی و یا اتوماتیک ) به اندازه اصلی خود در می آیند ، حال ما برای جلو گیری از پرتی ها و کاستی های برش میزان 0.25 اینچ را به طول و عرض مقدار اولیه اضافه می کنیم . } را از ابتدای این بخش به خاطر دارید ؟
بله ما این .25 اینچ را برای برش و پرتی ها در نظر گرفته ایم ، بنا بر این حال این مقدار را از هر دو سمت blank page در نظر می گیریم به شکل زیر :
.25 /2 = .125 inch
3.75 - .125 = 3.625
2.25 - .125 = 2.125
در نتیجه خواهیم داشت :
برای horizontal : یک بارمقدار .125 و یک بار هم مقدار 3.625 را می نویسیم و بر روی ok کلیک می کنیم .
سپس حالت را بر روی vertical قرار می دهیم و یک بار مقدار .125 ویک بار هم مقدار 2.125 را می نویسیم و بر روی ok کلیک می کنیم .
در نهایت با یمک چار چوب که محدوده برش و محدوده اصلی را برای ما مشخص کرده است مواجه خواهیم شد .


برای درک بهتر به تصاویر زیر دقت کنید .



البته همون طور که مشاهد می کنید ، اصلا و به هیچ وجه جالب نیست که همچین کادری رو تا آخر طراحیمون نگه داریم پس به جای اون مستطیلی که در وسط قرار دارد را bold و یا برجسته می کنیم .برای این کار ابتدا ابزار سلکشن را انتخاب کنید و پس از اون محدوده مستطیل میانی را به وسیله این ابزار انتخاب کنید ، سپس بر روی خطوط ناحیه سلکشن راست کلیک کنید و از منوی باز شده گزینه ی stroke را انتخاب کنید .
این کار پنجره ی stroke را برای شما باز خواهد کرد .


برای درک بهتر به تصاویر زیر دقت کنید .



در این پنجره مقدار گزینه width را بر روی 2 پیکسل قرار دهید و رنگ را سیاه انتخاب کنید و در انتها بر روی Ok کلیک کنید ، این کار باعث خواهد شد تا در قسمتی که به وسیله ابزار سیکشن انتخاب کرده اید یک خط سیاه و به عمق 2 پیکسل ایجاد شود .

توجه کنید که این چهار چوب جزئی از طرح اصلی ما نیست و به دلیل پرتی های برش از آن استفاده می کنیم تا محدوده اصلی را بر روی آن مشخص کنیم و محتوا را درون آن قرار دهیم . به همین دلیل هم آن را درون یک لایه جدا گانه قرار می دهیم تا در پایان ظراحی به راحتی بتوانیم آن را حذف کنیم .

آخرین نکته ای که در این بخش از این تتوریال به بررسی آن می پردازیم ، مشخص کردن یک لایه است .
همانطور که گفتیم ، چهار چوب فوق جزئی از طراحی ما نیست ، بلکه یک راهنما است که از آن استفاده می کنیم تا محدوده اصلی را بر روی آن مشخص کنیم و محتوا را درون آن قرار دهیم و در انتهای طراحی آن را حذف می کنیم .
به پنل لایه ها نگاه کنید ، الان و در شروع طراحی مشاهده می کنید که این پنل به شدت خلوت بوده و شما به راحتی می توانید لایه مورد نظر را بیابید ، اما در ادامه این پنل به شدت شلوغ خواهد شد و خیلی سخت شما خواهید توانست تا این لایه را شناسایی کنید ، در نتیجه باید کاری کنیم که این لایه کاملا مشخص باشد .
برای مشخص کردن یک لایه دو اقدام باید انجام شود اولین مورد تغیر نام آن لایه است ، بنا بر این نام لایه مورد نظر را تغیر دهید ، ما در این جا نام guide ( به معنای راهنما ) را برای آن انتخاب می کنیم ، چرا که قرار است در پیدا کردن محدوده برش ما را راهنمایی کند .
اقدام دیگری که باید به تنظیم آن بپردازیم تغیر رنگ آیکون لایه فوق می باشد . برای این کار بر روی لایه مورد نظر راست کلیک کنید و از منوی باز شده گزینه red ( به معنای رنگ قرمز ) را انتخاب کنید .
و از آنجایی که این لایه ، لایه راهنماست باید در هر شرایطی نیز نمایان باشد بنا بر این آن را در صدر پنل لایه ها و بالا تر از تمامی لایه ها قرار دهید ، چرا که نمی خواهیم هیچ محتوایی بر روی این محدوده قرار گیرد و دید ما را محدود کند . ( می دانیم که در پنل لایه ها هر لایه ای که بالاتر باشد محتوایش نیز در پروژه رو تر است . )

برای درک بهتر به تصاویر زیر دقت کنید .



قسمت دوم از این تتوریال نیز به پایان رسید ، ما هنوز وارد بخش های مربوط به طراحی نشده ایم ، بلکه تا به این جا تنها آموختیم که چگونه می توان blank page موزد نیاز کارت های ویزیت را ساخت و پس از اون هم یاد گرفتیم که چگونه می توان به وسیله bleed lines ها crop mark ها رو بسیازیم تا به وسیله اون محدوده های مصون از طراحی ها رو شناسایی کنیم و مورد بررسی قرار دهیم . اما در آموزش های آینده بیشتر با قسمت طراحی و گرافیک سر و کار خواهیم داشت .



...................................................................................................... پایان آموزش های جامع فتوشاپ تتوریال کارت ویزیت بخش دوم

انتخاب با توئه!!

دانلود تکی این فایل با پرداخت 49,900 تومان
یا خرید اشتراک ماهانه ۱۲۶,۰۰۰ هزار تومان و دانلود تمامی مطالب سایت به صورت رایگان

ضمانت سالم بودن فایل ها
تمامی فایل های ارائه شده سالم بوده و تست شده اند، سالم و قابل استفاده بودن فایل ها مورد ضمانت و پشتیبانی است.

سوال یا نظری دارید؟

نام شما:

ایمیل:

نظر خود را بنویسید:

کد امنیتی:

برای کد جدید روی آن کلیک کنید
عکس خوانده نمی‌شود