خرید و دانلود عکس از شاتر استوک و ادوب استوک

آموزش های جامع فتوشاپ قسمت 40

gfxdownload.ir
1,411
0
تنظیم شدت رنگ تصویر در فتوشاپ

آموزش های جامع فتوشاپ قسمت 40 کم یا زیاد کردن رنگ های تصویر
گاهی به تصویرمان که نگاه می کنیم ، نا خود آگاه حس می کنیم ، چیزی کم است ، حس می کنیم که تصویرمان به یک تغیر اساسی نیاز دارد ، در حالی که هیچ چیزی در تصویرمان کم نیست ، اما پس مشکل از کجاست ؟
معمولا در این جور مواقع ، شدت و میزان اشباع بودن رنگ ها در تصویر نیاز به یک باز نگری دارند ، در این قسمت از آموزش های جامع فتوشاپ می خواهیم به شما بیاموزیم ، که چگونه می توان شدت یا میزان اشباع بودن رنگ ها را در تصویر تغییر دهیم و بنا بر نیاز آن را کم کنیم یا زیاد کنیم . ( معمولا و بنا بر تجربه در اکثر موقعیت ها نیاز اساسی ما افزایش شدت رنگ ها و یا میزان اشباع بودن طیف رنگ ها در تصویر است و مواردی که در آن می خواهیم شدت رنگ را کاهش دهیم بسیار اندک و انگشت شمار هستند . )
گاهی در یک پروژه و در نگاهی کلی به پروژه در می یابیم که ، پروژه ما نیاز به یک باز نگری کلی در زمینه شدت رنگ و میزان اشباع طیف های رنگ هایمان دارد ، امروز و در این قسمت از آموزش های جامع فتوشاپ به شما می آموزیم ،

چگونه می توان شدت کلی تمامی رنگ های موجود در یک تصویر را تغیر داد

، در این قسمت از آموزش های فتوشاپ خواهیم آموخت ، تا با تنها چند کلیک ساده شدت رنگ ها و میزان اشباع بودن آن ها را در پروژه تغییر دهیم .
اما گاهی در یک پروژه مشاهده می کنیم که شدت رنگ ها و میزان اشباع بودن طیف های رنگی در پروژه کاملا درست و مناسب هستند و فقط یکی از رنگ ها ، مثلا رنگ آبی در پروژه نیاز به ویرایش دارد ، یعنی تنها شدت رنگ آبی و یا میزان اشباع بودن این طیف رنگی در پروژه ما نیاز به تغیر دارد . ( گاهی به دلیل زاویه تابش نور ، محیط عکس برداری ، زمان عکس برداری و . . . . . . شاهد آن هستیم که تنها شدت و میزان اشباع بودن یکی از رنگ ها در پروژه ما نیاز به ویرایش و باز نگری دارد . ) در این جا به شما خواهیم آموخت تا چگونه و بدون ایجاد کوچک ترین تغیری در شدت و میزان اشباع بودن سایر رنگ ها در پروژه خود ، شدت و میزان اشباع شدن تنها یکی از رنگ های پروژه را دست خوش تغیرات مناسب کنیم .

برای شروع ما تصویر زیر را انتخاب کرده ایم . ( شما می توانید هر تصویر دلخواهی را که گمان می کنید ، در زمینه شدت رنگ و یا میزان اشباع بودن رنگ ها نیاز به تغییرات دارند را انتخاب کنید . )
اولین و ابتدایی ترین گام ، ایجاد یک لایه hue / saturation layer می باشد ، برای این کار می بایست تا روند زیر را طی کنیم :
ابتدا از قسمت سمت راست محیط کاری فتوشاپ و در زیر پنل لایه ها بر روی آیکون add adjustment layer کلیک کنید ، سپس از منوی باز شده گزینه hue / saturation را انتخاب کنید . ( دومین گزینه از قسمت سوم این منو ) برای درک بهتر به تصویر زیر دقت کنید .



این اقدام باعث خواهد شد تا یک لایه hue / saturation layer بالا تر از لایه انتخابی شما در پنل لایه ها ایجاد شود و منوی properties panel مربو به این لایه را در کنار آن باز کند .
از طریق این منو شما قادر خواهید بود تا ویژگی های مختلف مربوط به hue / saturation را در تصویر خود ، دست خوش تغیرات قرار دهید ، اهرام های موجود در این تصویر و کار کرد هر کدام به شکل زیر است :

اهرام hue :

به وسیله این اهرام شما قادر خواهید بود تا میزان hue مربوط به رنگ ها را( و یا همان میزان اشباع بودن رنگ ها ) را به میزان مورد نیاز خود تغیر دهید . به این صورت که : مقدار اولیه این اهرام برابر صفر می باشد ، هر چه این مقدار بیشتر شود ، میزان اشباع بودن طیف های رنگی بیشتر خواهد شد . ( برای بیشتر کردن این مقدار به دو صورت می توان عمل کرد ، یا این که میزان مورد نظر را در قسمت مربوطه بنویسید ، یا روش دوم ، این اهرام را به سمت راست بکشید ، این روش بسیار کار آمد تر است چرا که به این وسیله شما قادر خواهید بود تا روند تغیرات را مشاهده کنید . ) و هر چه این مقدار کمتر شود ، میزان اشباع بودن طیف های رنگی کمتر خواهد شد . ( برای کمتر کردن این مقدار نیز به دو صورت می توان عمل کرد ، یا این که میزان مورد نظر را در قسمت مربوطه بنویسید ( البته با علامت – منفی مثلا مقدار 25- ) ، یا روش دوم ، این اهرام را به سمت چپ بکشید ، این روش بسیار کار آمد تر است چرا که به این وسیله شما قادر خواهید بود تا روند تغیرات را مشاهده کنید . )



اهرام saturation :

به وسیله این اهرام شما قادر خواهید بود تا میزان intensity و یا saturation مربوط به رنگ ها را( و یا همان شدت رنگ ها ) را به میزان مورد نیاز خود تغیر دهید . به این صورت که : مقدار اولیه این اهرام برابر صفر می باشد ، هر چه این مقدار بیشتر شود ، شدت رنگ بیشتر خواهد شد . ( برای بیشتر کردن این مقدار به دو صورت می توان عمل کرد ، یا این که میزان مورد نظر را در قسمت مربوطه بنویسید ، یا روش دوم ، این اهرام را به سمت راست بکشید ، این روش بسیار کار آمد تر است چرا که به این وسیله شما قادر خواهید بود تا روند تغیرات را مشاهده کنید . ) و هر چه این مقدار کمتر شود ، شدت رنگ ها کمتر خواهد شد . ( برای کمتر کردن این مقدار نیز به دو صورت می توان عمل کرد ، یا این که میزان مورد نظر را در قسمت مربوطه بنویسید ( البته با علامت – منفی مثلا مقدار 25- ) ، یا روش دوم ، این اهرام را به سمت چپ بکشید ، این روش بسیار کار آمد تر است چرا که به این وسیله شما قادر خواهید بود تا روند تغیرات را مشاهده کنید . )

اهرام lightness :

به وسیله این اهرام شما قادر خواهید بود تا میزان lightness مربوط به رنگ ها را( و یا همان تیرگی و روشنی رنگ ها ) را به میزان مورد نیاز خود تغیر دهید . به این صورت که : مقدار اولیه این اهرام برابر صفر می باشد ، هر چه این مقدار بیشتر شود ، روشنایی رنگ بیشتر خواهد شد . ( برای بیشتر کردن این مقدار به دو صورت می توان عمل کرد ، یا این که میزان مورد نظر را در قسمت مربوطه بنویسید ، یا روش دوم ، این اهرام را به سمت راست بکشید ، این روش بسیار کار آمد تر است چرا که به این وسیله شما قادر خواهید بود تا روند تغیرات را مشاهده کنید . ) و هر چه این مقدار کمتر شود ، روشنایی رنگ ها کمتر خواهد شد و در نتیجه تیرگی رنگ ها بیشتر خواهد شد . ( برای کمتر کردن این مقدار نیز به دو صورت می توان عمل کرد ، یا این که میزان مورد نظر را در قسمت مربوطه بنویسید ( البته با علامت – منفی مثلا مقدار 25- ) ، یا روش دوم ، این اهرام را به سمت چپ بکشید ، این روش بسیار کار آمد تر است چرا که به این وسیله شما قادر خواهید بود تا روند تغیرات را مشاهده کنید . )

حال که با هر اهرام و وظیفه اشش آشنا شدیم بیاید از این اهرام ها برای ویرایش تصویر خود استفاده کنیم ، باید این نکته را یاد آور شویم که اساسی ترین اهرام در این لایه اهرام saturation می باشد ، بنا بر این ما نیز ، از این اهرام شروع می کنیم ، ابتدا به بررسی تغر کلی شدت رنگ در پروژ خود می پردازیم . ( منظور مان تغیر شدت تمامی رنگ های موجود در پروژه است )
برای این کار تنها کافی است تا از طریق منوی properties میزان اهرام saturation را به مقدار دلخواه و مناسب با پروژه خود تغیر دهیم . اگر گمان می کنید شدت رنگ نیاز به بیشتر شدن دارد ، آن را افزایش دهید و اگر گمان می کنید ، شدت رنگ نیاز به کاهش دارد ، آن را کاهش دهید ، اما همان طور که پیشتر هم گفتیم معمولا و در اکثر مواقع ما شدت رنگ را افزایش می دهیم ، بنابر این ما نیز در این جا شدت رنگ ها را افزایش می دهیم .



همان گونه که مشاهده می کنید ، این کار باعث می شود تا شدت تمامی رنگ های موجود تغیر کرده و افززایش یابد ، اما گاهی ما می خواهیم تا شدت تنها یکی از رنگ ها را ویرایش کنیم و تغیر دهیم ، به عنوان مثال در همین مثال فوق تقریبا تمامی رنگ ها از شدت و میزان مناسبی برقرار هستند به جز رنگ آبی .
حال این سوال پیش می آید که اگر بخواهیم ، شدت تنها یکی از این رنگ ها را تغیر دهیم ، آنگاه چه باید کرد ؟
خوشبختانه فوتوشاپ برای این مشکل نیز یک راه حل بسیار ساده اندیشیده است .
یکی دیگر از بخش هایی که در پنل properties این لایه وجود دارد ، دو منویی می باشد که در بالای این لایه ها قرار دارند ، درون یک از منو ها نوشته شده است ، default و درون دیگری نوشته شده است master ما نیز با منوی master کار داریم .
بر روی این منو کلیک کنید ، این اقدام باعث می شود تا منوی فوق باز شود و گزینه های مربوط به آن نمایش داده شوند . به تصویر زیر دقت کنید .



همان طور که مشاهده می کنید منوی فوق ، دارای گزینه های زیر می باشد .

1 – گزینه master : زمانی که این گزینه انتخاب شده باشد ، ویژگی های مربوط به تمامی رنگ ها تغیر خواهند کرد .
2 – گزینه reds : به معنای قرمز ، این گزینه باعث می شود تا تغیرات اعمالی از جانب شما تنها شامل حال رنگ قرمز موجود در پروژه شود .
3 – گزینه yellow : به معنای زرد ، این گزینه باعث می شود تا تغیرات اعمالی از جانب شما تنها شامل حال رنگ زرد موجود در پروژه شود .
4 - گزینه green : به معنای سبز ، این گزینه باعث می شود تا تغیرات اعمالی از جانب شما تنها شامل حال رنگ سبز موجود در پروژه شود .
5 - گزینه cyan : به معنای فیروزه ای ، این گزینه باعث می شود تا تغیرات اعمالی از جانب شما تنها شامل حال رنگ فیروزه ای موجود در پروژه شود .
6 – گزینه blue : به معنای آبی ، این گزینه باعث می شود تا تغیرات اعمالی از جانب شما تنها شامل حال رنگ آبی موجود در پروژه شود .
7 – گزینه magenta : به ارغوای قرمز ، این گزینه باعث می شود تا تغیرات اعمالی از جانب شما تنها شامل حال رنگ ارغوانی موجود در پروژه شود .

خوب از آن جایی که ما می خواهیم رنگ آبی را تغیر دهیم ، بنا بر این گزینه blue را انتخاب می کنیم .
پس از این که رنگ آبی را انتخاب کردین به نوار رنگ های وجود در قسمت properties دقت کنید ، همانطور که مشاهده می کنید ، طیف رنگ های آبی به وسیله یک قسمت خاکستری مشخص شده است ، به این معنی که طیف رنگ مورد ویرایش و تغیر مربوط به رنگ آبی می باشد .
برای درک بهتر به تصویر زیر دقت کنید .



حال بیایید به سراغ اهرام ها برویم ، به عنوان مثال میزان مربوط به اهرام saturation را تغیر دهید ( برای این کار شما می توانید به دو صورت فوق عمل کنید ، یا این که میزان مورد نظرتان را در قسمت مربوطه بنویسید ، یا روش دوم ، این اهرام را به سمت راست ( برای افزایش ) و یا به سمت چپ ( برای کاهش ) بکشید ، این روش بسیار کار آمد تر است چرا که به این وسیله شما قادر خواهید بود تا روند تغیرات را مشاهده کنید . ) شما می توانید این مقدار را بسته به نیاز و سلیقه خود کم یا زیاد کنید ، به عنوان مثال ما در این جا این مقدار را زیاد می کنیم . به تصویر زیر دقت کنید .



توجه : توجه داشته باشید که در این حالت تمامی ویژگی ها ( hue / saturation / lightness ) تنها و تنها برای رنگ آبی تغیر می کنند و سایر رنگ ها تغیری نخواهند کرد .

به عنوان مثال بیایید تا با هم میزان مربوط به اهرام lightness را تغیر دهیم تا بتوانیم تاثیرات آن را مشاهده کنیم . ( برای این کار شما می توانید به دو صورت فوق عمل کنید ، یا این که میزان مورد نظرتان را در قسمت مربوطه بنویسید ، یا روش دوم ، این اهرام را به سمت راست ( برای افزایش ) و یا به سمت چپ ( برای کاهش ) بکشید ، این روش بسیار کار آمد تر است چرا که به این وسیله شما قادر خواهید بود تا روند تغیرات را مشاهده کنید . ) شما می توانید این مقدار را بسته به نیاز و سلیقه خود کم یا زیاد کنید ، به عنوان مثال ما در این جا این مقدار را کم می کنیم . به تصویر زیر دقت کنید .



سعی کنید تا خودتان ویژگی مربوط به اهرام hue را تغیر دهید و این تغیرات را مشاهده کنید .


یک سوال مهم : اگر رنگی که می خواهیم ویژگی هایش را تغیر دهیم ، توسط فتوشاپ شناسایی نشده بود و در این منو پدیدار نبود ، آنگاه چه باید کرد ؟
پاسخ بسیار آسان است ، باید رنگ را به صورت دستی انتخاب کنیم .
برای انتخاب رنگ ها به صورت دستی می بایست به شکل زیر عمل کرد :
ابتدا بر روی آیکون موجود در کنار منوی master کلیک کنید .
برای درک بهتر به تصویر زیر دقت کنید .



حال به روی تصویر رفته و بر روی رنگی که می خواهیم ویژگی هایش ( hue / saturation / lightness ) تغیر کنند ، کلیک می کنیم ، به این ترتیب فتوشاپ به صورت خود کار و کاملا هوشمند رنگ مورد نظر را خواهد شناخت .
به عنوان مثال ما در این جا رنگ نارنجی مد نظرمان است ، پس بر روی این رنگ کلیک می کنیم .
حال می توانید موارد مربوط به این رنگ را بنا بر سلیقه و نیاز خود تغیر دهید .

یک نکته جالب : زمانی که رنگ را به صورت دستی انتخاب می کنید ، پس از این که بر روی رنگ مورد نظر کلیک کردین ، می توانید بدون نیاز به منوی properties میزان saturation را تغیر دهید .
برای این کار تنها کافی است تا زمانی که بر روی رنگ مورد نظر کلیک کردید ، کلیک را رها نکنید و با جا به جا کردن نشان گر موس میزان saturation را تغیر دهید .
( برای بیشتر کردن این مقدار موس را به سمت راست بکشید ، هرچه موس را بیشتر به سمت راست ببرید شدت رنگ بیشتر خواهد شد . برای کمتر کردن این مقدار موس را به سمت چیپ بکشید ، هرچه موس را بیشتر به سمت چپ ببرید شدت رنگ کمتر خواهد شد . )
به تصویر زیر دقت کنید .



در انتها اگر از تغیرات اعمالی خود رضایت کامل را داشتید ، می توانید پروژه را ذخیره کنید .

................................................................ پایان آموزش های جامع فتوشاپ قسمت 40
تهیه شده توسط وب سایت جی اف ایکس دانلود مرجع دانلود پروژه های آماده افتر افکت،آموزش های فتوشاپ و سورس های گرافیکی دیگر

انتخاب با توئه!!

دانلود تکی این فایل با پرداخت 49,900 تومان
یا خرید اشتراک ماهانه ۱۲۶,۰۰۰ هزار تومان و دانلود تمامی مطالب سایت به صورت رایگان

ضمانت سالم بودن فایل ها
تمامی فایل های ارائه شده سالم بوده و تست شده اند، سالم و قابل استفاده بودن فایل ها مورد ضمانت و پشتیبانی است.

سوال یا نظری دارید؟

نام شما:

ایمیل:

نظر خود را بنویسید:

کد امنیتی:

برای کد جدید روی آن کلیک کنید
عکس خوانده نمی‌شود