خرید و دانلود عکس از شاتر استوک و ادوب استوک

آموزش های جامع فتوشاپ قسمت 34

gfxdownload.ir
1,232
0

آموزش های جامع فتوشاپ قسمت 34
در قسمت قبل از آموزش های جامع فتوشاپ به شما آموختیم ، چگونه می توانید دو تصویر را با یک دیگر ادغام کنید ،
به شما یاد دادیم ، که چگونه دو تصویر را با هم ادغام کنید ، ویژگی های ادغام را برای شما تشریح کردیم ، گفتیم که فتوشاپ برای استفاده راحت تر کاربران حالت های زیادی را برای ادغام تصاویر قرار داده است ، به شما گفتیم که چگونه با آن کار کنید ، به شما از این ویژگی ها گفتیم ، گفتیم که فتوشاپ منویی تحت عنوان منوی ادغام را برای استفاده شما در دسترس قرار داده است ، حالت های مختلف این منو را مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت به شما یاد آور شدیم که راه های بسیار بیشتری برای ادغام تصاویر وجود دارند ، راه های مثل لایه ماسک ( که حرفه ای ترین و اساسی ترین روش فتوشاپ می باشد )
در این قسمت از آموزش های فتوشاپ می خواهیم به شما بیاموزیم ، چگونه یک تصویر را به وسیله لایه ماسک به تصویر دیگر اضافه کنید ، به شما آموزش خواهیم داد ، چگونه می توان به وسیله لایه ماسک و به کمک ابزار نقاشی تنها قسمتی از تصویر را که می خواهیم در تصویر قرار دهیم و . . . . . . . .
در ادامه و با این قسمت از آموزش های جامع فتوشاپ با ما همراه باشید .
در ابتدا می بایست تا یک تصویر جدید را به پروژه فتوشاپ اضافه کنیم ، برای اضافه کردن تصویر به تصویر موجود می بایست تا از دستور place embedded استفاده کنیم ، برای این کار همانند آنچه که آموختیم از منوی بالا گزینه file را انتخاب می کنیم ، پس از آن از منوی باز شده جدید گزینه place embedded را انتخاب می کنیم ، در نهایت از پنجره باز شده ، تصویر مورد نظر خود را انتخاب می کنیم و بر روی place کلیک می کنیم و در نهایت این انتخاب را ثبت می کنیم ، همانطور که در گذشته نیز گفته ایم ، برای ثبت و نهایی کردن انتخاب تنها کافی است تا از منوی آپشن ها بر روی تیک موجود کلیک کنیم .



همانطور که مشاهده می کنید و بنا بر آنچه در آموزش های جامع فتوشاپ و در قسمت های قبل آموختیم ، این اقدام ( یعنی استفاده از ویژگی place embedded ) باعث ایجاد یک لایه جدید در پنل لایه ها می شود و محتوای جدید را درون این لایه قرار می دهد . )
در این جا و همان طور که مشاهده می کنید ، تصویر دومی که ما باز کرده ایم ، تصویر یک مداد بر روی یک پس زمینه چوبی است ، حال ما می خواهیم تا این پس زمینه چوبی را از پروژه حذف کنیم ، یکی از ساده ترین ، ابتدایی ترین و پیش پا افتاده ترین ابزار ،پاک کن یا eraser tool می باشد ، برای استفاده از این ابزار می بایست ، از منوی ابزار ها در سمت چپ، ابزار پاک کن یا eraser tool را انتخاب کنید ، ( یازدهمین ابزار از سمت بالا ) سپس به سمت تصویر رفته و شروع به پاک کردن قسمت های اضافی کنید ( توجه داشته باشید که در ابتدا با یک پیغام از سمت sharp objects مواجه خواهید شد ، که البته اهمیتی ندارد و تنها نیاز است تا شما بر روی ok کلیک کنید ) سپس شروع کنید به حذف کردن قسمت های اضافی از پروژه که به آنها نیازی ندارید . ( فقط کافی است تا نشانگر موس را بر روی آنها برده کلیک کرده و بکشید تا تمام سطحی که می خواهید حذف کنید را تحت پوشش قرار دهید )



اما باید این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که همانند تمامی ویژگی های موجود در فتوشاپ این ویژگی نیز برتری ها و کاستی هایی را دارد ، از برتری ها و ویژگی های آن می توان به سرعت عمل آن اشاره کرد ، پس اگر عجله دارید و می خواهید هر چه سریع تر پروژه خود را به اتمام رسانده و تحویل دهید ، استفاده از این ابزار به شما دوستان پیشنهاد می شود ، چرا که استفاده از این ابزار سرعت عمل شما را به حد چشم گیری بالا خواهد برد .
اما از کاستی ها و مزیت های این وژگی می توان ، به دائمی بودن تغیرات اشاره کرد ، به این معنی که تغیراتی که از جانب شما اعمال می شوند ، دائمی بوده و غیر قابل تغیر به این معنی که اگر این تغیرات را اعمال کرده و پروژه را ذخیره کردید اما در آینده پشیمان شده و خواستید تا پروژه را تغیر داده و در محتوای آن تغیر ایجاد کنید ، متاسفانه این امکان وجود نخواهد داشت .
حال این سوال پیش می آید ، اگر بخواهیم پروژه را به نحوی انجام دهیم که در زمان نیاز قابل ویرایش باشد ، چه باید کرد ؟
در پاسخ به این سوال باید گفت که ، اگر می خواهید حرفه ای تر باشید و پروژه را در قالب ویرایش پذیر جلو ببرید ، بهترین گزینه شما استفاده از لایه ماسک ( یا mask layer ) می باشد ، چرا که در هنگام استفاده از این ویژگی ( mask layer ) پروژه شما تبدیل به یک پروژه لایه محور شده است و همانطو که می دانیم پروژه های لایه محور در هر زمانی امکان ویرایش را دارند .
برای ایجاد یک لایه ماسک ( یا mask layer ) ابتدا باید از سمت راست و قسمت پنل لایه ها لایه ای که می خواهید لایه ماسک بر روی آن قرار گیرد را انتخاب کرده باشید ، به عنوان مثال ما در این جا لایه object را انتخاب می کنیم ، پس از آن شما می بایست تا از قسمت پنل ها و در سمت راست بر روی قسمت پایینی آن یعنی ، قسمت پایین پنل ها ، بر روی آیکونی که به شکل یک مستطیل است و درون آن یک دایره است ، کلیک کنید ( برای درک بهتر این که بدانید به روی چه گزینه ای کلیک کنید ، به تصویر زیر نگاه کنید ، منظور آیکون مشخص شده در تصویر زیر است )



همان طور که در تصویر بالا نیز برای شما نمایش داده شده است و مشاهده می کنید ، این کار برای شما لایه ماسک ( یا mask layer ) را ایجاد می کند ، توجه کنید که این لایه یک لایه مکمل بوده در نتیجه در کنار لایه اصلی یا همان object قرار می گیرد . در ابتدا لایه ماسک یک لایه با رنگ سفید است ، یعنی محتوای درون آن تنها رنگ سفید است .
اصول کار لایه ماسک در استفاده از رنگ های سفید و سیاه می باشد ، در ادامه معنای این جمله را بهتر متوجه خواهید شد .
برای استفاده از لایه ماسک می بایست روند زیر را انجام دهید :
ابتدا مطمئن شوید که لایه ماسک انتخاب شده باشد ( چرا که می خواهیم تغیرات اعمالی بر روی این لایه اعمال شوند . )
سپس از منوی ابزار ها و در سمت چپ ابزار نقاشی ( یا ابزار brush tool ) را انتخاب کنید .
پس از آن مطمئن شوید که رنگ foreground شما مشکی باشد .
پس از آن به سمت تصویر رفته و بر روی آن قسمت هایی که تمایل دارید تا حذف شوند را شروع به نقاشی کردن کنید ، خواهید دید که این کار باعث می شود تا مواردی را که بر روی آن ها نقاشی می کنیم ، حذف شوند ( دقیقا مثل ابزار پاک کن یا eraser tool می باشد ، همان حالتی که در ابتدای این بخش از آموزش های جامع فتوشاپ برای شما توضیح دادیم . )
حال فرض کنید که قسمتی از تصویر را بیش از اندازه پاک کردیم ، چگونه می توان آن را ویرایش کرد ؟
همانطور که گفتیم ، خوشبختانه استفاده از mask layer باعث می شود تا پروژه شما لایه محور و در نتیجه ویرایش پذیر باشد ، برای این کار تنها کافی است تا رنگ انتخابی خود را از مشکی به سفید تغیر دهید ، به این صورت که رنگ سفید را به عنوان رنگ foreground قرار داده ، پس از آن بر روی قسمت هایی که می خواهید تا به پروژه اضافه شوند رفته و شروع به نقاشی کردن کنید ، شاهد خواهید بود که این کار باعث می شود تا موارد حذف شده باز گرداننده شوند . ( به عبارت خلاصه تر مشکی حذف می کند ، سفید باز می گرداند )



یادآوری :

Eye dropper tool :

برای استفاده از این ابزار تنها کافی است تا شما از منوی ابزار ها ، این ابزار را انتخاب کرده و پس از آن بر روی تصویر رفته و بر روی هر کدام از رنگ ها که می خواهید کلیک کنید ، این کار باعث می شود تا تا رنگ پیش فرض شما به رنگ انتخابی شما تغیر کند .

Color picker :

یکی از کار آمد ترین و رایج ترین شیوه های انتخاب رنگ ، استفاده از ابزار color picker می باشد ، برای باز کردن پنجره color picker شما تنها کافی است تا از قسمت سمت چپ و منوی ابزار ها در انتها بر روی ، foreground color کلیک کنید .
این اقدام منوی ( پنجره ی ) color picker را برای شما باز می کند ( color picker به معنای انتخاب کننده رنگ می باشد . )
اگر به بالای این منو ( پنجره ) دقت کنید ، می توانید عبارت { color picker } را مشاهده کنید ، که به این معنی است که شما می توانید به وسیه این منو رنگ مربوط را تغیر دهید .
بهترین و اولین گزینه برای شروع به کار با پنجره color picker استفاده از color slider است . ( اهرام color slider که تعیین کننده hue در پروژه شما می باشد )

البته علاوه بر طیف رنگی یا hue ما نیاز داریم تا مقدار brightness / contrast و . . . . . . . . . را نیز در مقدار مناسب برای رنگ هایمان مشخص کنیم ، برای این کار می توانیم از قسمت کناری اهرام color slider استفاده کنیم .
نحوه کار و چیدمان این قسمت به شکل زیر می باشد :
1 - از بالا به پایین روشنایی رنگ شما تغیر می کند ، به این شکل که در جهت بالا روشن ترین حالت رنگ شما و در جهت پایین تیره ترین حالت رنگ شما موجود می باشد .
2 - از راست به چپ سختی رنگ شما تغیر می کند ، به این شکل که سمت راست ، سخت ترین حالت رنگ شما و در سمت چپ نرم ترین حالت رنگ شما موجود می باشد .
توجه داشته باشید که : در سمت راست اهرام color slider شما شاهد دو جعبه رنگ با نام های new و current می باشید ، که محتوای جعبه current رنگ فعلی شما را نشان می دهد و محتوای جعبه new رنگ جدید و انتخابی شما را نشان می دهد .
حال اگر رنگ مورد نظر خود را یافته اید و نسبت به آن رضایت کامل را دارید ، بر روی ok کلیک کنید . پس از آن شاهد خواهید بود که این رنگ به عنوان رنگ متن شما انتخاب خواهد شد .

Swatches panel :

شما می توانید از قسمت پنل ها در سمت راست این پنل را مشاهده کنید و در صورتی که این پنل برای شما نمایان نبود ، از بالا و منوی window می توانید این پنل را فعال کنید .
همانطور که مشاهده می کنید در این پنل ، تعداد زیادی رنگ در روشنایی ، تیرگی ، سختی و نرمی متفوت وجود دارد که شما از میان آنها رنگ مناسب و مورد نظر خود را انتخاب کنید ، رنگ هایی که شما اخیرا انتخاب کرده اید ، در نواری در این پنل به صورت جدا و بالاتر از این رنگ ها قرار دارد ، این نوار از ویژگی های خوب و کار آمد فتوشاپ است ، چرا که فرض کنید در کار با پروژه ای در فتوشاپ شما نیاز دارید تا با پنج رنگ مختلف همزمان کار کنید ، یک بار که شما این رنگ ها را انتخاب کردید ، این رنگ ها در این نوار نمایان خواهند شد و دسترسی شما به آنها را بسیار سریع تر و آسان تر خواهد کرد ( توجه داشته باشید که فرقی نمی کند که شما چگونه این رنگ ها را انتخاب کرده باشید ، eye dropper tool ، color picker و یا . . . رنگ انتخابی شما در این نوار قرار خواهد گرفت )

مورد دیگری که شما به وسیله آن می توانید رنگ مورد نظرتان را انتخاب کنید ، استفاده از color panel می باشد .

Color panel :

در کنار swatches panel شما می توانید پنل color panel را مشاهده کنید .
همانطور که مشاهده می کنید ، پنل color panel چه از لحاظ ساختار و چه اط لحاظ عملکرد ، شباهت بسیار زیادی با color picker دارد .
در قسمت سمت راست برای تعیین طیف رنگی مورد نظر یا همان hue شما دارای اهرام color slider می باشید و در کنار آن در سمت چپ همانند color picker منویی وجود دارد که به وسیله آن می توانید ، روشنایی و تیرگی یا سختی و نرمی رنگ انتخابیتان را تغیر دهید ( در ست همانند color picker ) .
[


درصورتی که با حوصله و دقت کافی به ویرایش لایه ماسک پرداخته باشید ، به تصویر زیر خواهید رسید .




حال بیاید تا این قسمت از آموزش های جامع فتوشاپ را با کوچک تر کردن و جا به جا کردن این مداد تمام کنیم . برای این کار ابتدا از منوی بالا گزینه edit را انتخاب کنید ، سپس از منوی جدید باز شد گزینه free transform را انتخاب می کنیم ، حال با نگه داشته کلید shift سعی می کنیم تا این مداد را کوچک تر کرده و در نهایت کمی آن را می چرخانیم تا به حالت زیر برسیم .





همان طور که متوجه شدید در این قسمت برای کار بر روی لایه ماسک از ویژگی ابزار قلمو یا brush tool استفاده کردیم ، اما یک راه بسیار کار آمد تر و مفید تر وجود دارد ، استفاده از ابزار سلکشن ، که در قسمت آینده از آموزش های جامع فتوشاپ به صورت کامل و جامع به بررسی آن خواهیم پرداخت .



در انتها اگر از تغیرات اعمالی خود رضایت کامل را داشتید ، می توانید پروژه را ذخیره کنید .


همانند همیشه توصیه ما این است که در هنگام ذخیره سازی تصویر را بر روی تصویر اصلی ذخیره نکنید ، چرا که بسیار محتمل است که در آینده نزدیک به اصل تصویر نیاز پیدا کنید .
( برای این کار از منوی file گزینه save as رو انتخاب کرده و از صفحه باز شده . . . . . . . )


این نکته رو مد نظر داشته باشید که پروژه شما یک پروژه لایه محور است ، پس بسیار مهم است که چگونه اون رو ذخیره کنید ، همانند آن چه که همیشه در مورد پروژه های لایه محور گفته ایم ، بهتر است تا پروژه خود را در غالب ( format ) فتوشاپ ذخیره کنید ( شما همچنین می توانید از فرمت psd استفاده کنید ، چرا که فرمت psd نیز یک فرمت لایه محور است ، البته نظر ما بر استفاده از فرمت فتوشاپ است چرا که زمانی که شما می خواهید پروژه ای که ذخیره کرده اید رو در آینده و در فتوشاپ باز کنید ، خواندن این فرمت ( فرمت فتوشاپ ) برای فتوشاپ راحت تر بوده در نتیجه کار آمد تر و سریع تر خواهد بود ، اما در آخر انتخاب با شما عزیزان است ) ، چرا که این گونه شما قادر خواهید بود تا در آینده و زمانی که نیز دارید ، پروژه رو در فضای فتوشاپ باز کرده و تغیرات مورد نظرتون رو روی اون اعمال کنید ، و نکته آخری که که باید در نظر داشته باشید : مطمئن شوید که تیک مربوط به layers در پنجره save as فعال باشد ، چرا که همانطور که گفتیم ، پروژه شما یک پروژه لایه محور می باشد .

انتخاب با توئه!!

دانلود تکی این فایل با پرداخت 49,900 تومان
یا خرید اشتراک ماهانه ۱۲۶,۰۰۰ هزار تومان و دانلود تمامی مطالب سایت به صورت رایگان

ضمانت سالم بودن فایل ها
تمامی فایل های ارائه شده سالم بوده و تست شده اند، سالم و قابل استفاده بودن فایل ها مورد ضمانت و پشتیبانی است.

سوال یا نظری دارید؟

نام شما:

ایمیل:

نظر خود را بنویسید:

کد امنیتی:

برای کد جدید روی آن کلیک کنید
عکس خوانده نمی‌شود