خرید و دانلود عکس از شاتر استوک و ادوب استوک

بیمه عمر بهتر است یا بیت کوین؟

fahim
92
0
بیمه عمر بهتر است یا بیت کوین؟

در شرایط فعلی هر کسی به دنبال بهترین روش برای سرمایه‌گذاری است. برخی از افراد به فکر سرمایه‌گذاری روی طلا و سکه هستند. عده‌ای به بازارهای سرمایه مانند بورس یا ارزهای دیجیتال روی می‌آورند و عده‌ای نیز بیمه‌ها را انتخاب می‌کنند. اما با این اوصاف به‌راستی بیمه عمر بهتر است یا بیت کوین؟ کدام‌یک می‌توانند در کوتاه‌مدت و بلندمدت برای سرمایه‌گذاری بهتری باشند؟

مزایا و معایب خرید بیت کوین برای سرمایه‌گذاری


بیت کوین اولین و ارزشمندترین ارز دیجیتال جهان است و در حال حاضر عده زیادی از سرمایه‌گذاران در دنیا از آن برای پرداخت و ارسال پول در بستری امن، بی‌واسطه و سریع استفاده می‌کنند. بیت کوین توسط هیچ نهاد و سازمانی کنترل نمی‌شود و به طور کامل غیرمتمرکز است. برخی از مزایای خرید بیت کوین عبارت است از:
✔️ ارزش بیت کوین به‌مرور زمان بیشتر می‌شود و هر روز نیز شرکت‌ها و سازمان‌های بیشتری آن را به رسمیت می‌شناسند.
✔️ بیت کوین جزو ارزشمندترین دارایی‌ها در جهان به‌شمار می‌رود.
✔️ عرضه بیت کوین محدود است و با افزایش تقاضا قیمت آن افزایش می‌یابد.
✔️ سرمایه‌گذاران بیت کوین می‌توانند بدون محدودیت در هر لحظه و هر جا دارایی خود را نقد کنند.
با این حال این ارز دیجیتال نیز مانند هر موجودیت دیگری در دنیای سرمایه، نوسانات قیمت شدیدی دارد و بر پایه عرضه و تقاضای سرمایه‌گذاران ممکن است سود یا ضرر زیادی برای سرمایه‌گذار داشته باشد. بیت کوین وجود فیزیکی ندارد و در واقع وجود آن به بلاکچین مبتنی است. این یعنی در صورت از بین رفتن بلاکچین ممکن است موجودیت بیت کوین نیز به خطر بیفتد.
بدین ترتیب، برخی از معایب خرید بیت کوین برای سرمایه‌گذاری عبارت است از:
✔️ بیت کوین نوسانات بسیار زیادی را تجربه می‌کند و ارزش ثابتی ندارد.
✔️ ممکن است بیت کوین در طول زمان بر اثر عواملی مثل قانون‌گذاری‌ها ارزش خود را از دست بدهد.
✔️ بیت کوین توسط هیچ نهادی کنترل نمی‌شود و در صورت بروز مشکل کاربر ممکن است دارایی خود را از دست بدهد.
برای این که بیشتر با بیت کوین و خطرات امنیتی آن آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله امنیت شبکه بیت کوین در بلاگ ایرانیکارت را مطالعه کنید. ایرانیکارت، یکی از باسابقه‌ترین صرافی‌های ایرانی است که می‌تواند اطلاعات بسیار مفیدی را برای سرمایه‌گذاری در بیت کوین به شما ارائه دهد و بستری امن را نیز برای سرمایه‌گذاری شما فراهم کند.

مزایا و معایب خرید بیمه عمر برای سرمایه‌گذاری


اما بیمه عمر چیست؟ بیمه عمر قراردادی است که بین شرکت بیمه‌کننده با بیمه‌شونده منعقد می‌شود و شرکت بیمه‌کننده در ازای گرفتن حق بیمه (که به‌صورت ماهانه و در مدت‌زمان مشخصی توسط بیمه شونده پرداخت می‌شود) مبلغی را به‌صورت یکجا یا مستمری به بیمه شونده پرداخت می‌کند. اگر بیمه‌شونده فوت کند یا دچار بیماری‌های خاص شود، شرکت بیمه‌کننده بخشی از هزینه‌ها را متقبل می‌شود. در صورت از کارافتادگی، نقص عضو و ... هم، شرکت بیمه‌کننده موظف است پوشش بیمه‌ای را رعایت کند.
با بیمه عمر می‌توانید برای بازنشسته شدن نیز اقدام کنید. سود مبلغی که پرداخت کرده‌اید نیز به شما تعلق می‌گیرد. همچنین شرکت‌های بیمه بدون نیاز به ضامن، درصد قابل‌توجهی از مبلغ قرارداد را وام می‌دهند.
اما برخلاف همه این مزایا بیمه عمر معایبی هم دارد. همه پوشش‌های بیمه‌ای دارای سقف هستند و در برخی از مواقع این سقف پایین است. در ضمن پوششی برای هزینه‌های کفن و دفن، زنان سرپرست خانوار و ... نیز در بیمه عمر در نظر گرفته نشده است. از طرفی در بیمه‌های عمری که شرکت‌های مختلف ارائه می‌دهند، تورم لحاظ نشده است.

بیمه عمر بهتر است یا خرید بیت کوین


به طور کلی بیمه عمر و خرید بیت کوین در دو حوزه گوناگون تحلیل می‌شوند و ارتباط چندانی با هم ندارند! اما اگر بخواهیم به‌عنوان سرمایه‌گذاری به آن‌ها نگاه کنیم باید گفت بیمه عمر برای کشورهایی مناسب‌تر است که تورم پایین و اقتصاد پایداری دارند.
شرکت‌های بیمه‌ برخلاف همه تمهیداتی که برای بیمه شونده در نظر گرفته‌اند (که اتفاقا بسیار هم خوب هستند) اما به مبحث تورم توجه نکرده‌اند و ممکن است مستمری که قرار است تا چند سال دیگر به شما داده شود ارزش چندانی نداشته باشد!
اما بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بر حسب دلار خرید و فروش می‌شوند و یک روش کسب درآمد دلاری هستند. یعنی همگام با تورم و افزایش قیمت‌ها حرکت می‌کنند و نسبت به بیمه‌ها به‌روزتر هستند.

بیمه عمر بهتر است یا خرید بیت کوین

بررسی بازدهی بیت کوین در سال های اخیر


بیت کوین در سال 2014 یعنی 10 سال پیش چیزی حدود 5 هزار دلار ارزش داشت. اکنون که در سال 2024 هستیم، ارزش آن به نزدیک 70 هزار دلار رسیده است. تحلیل بیت کوین نشان می دهد اگر کسی در سال 2014 بیت کوین خریده باشد اکنون بیش از ۴۰ میلیون درصد سود دریافت کرده است.
بیت کوین همچنین اگرچه نوسانات بسیاری را تجربه کرده اما روند آن به طور کلی صعودی بوده است و در مقایسه با دارایی‌هایی مانند طلا یا دلار، بازدهی فوق‌العاده‌ای داشته است. ارز دیجیتال BTC تنها در سال ۲۰۲۱ بیش از ۳۰۰ درصد رشد کرد و به دنبال آن سایر ارزهای دیجیتال نیز به سقف‌های تاریخی جذابی رسیدند.
با توجه به استقبالی که ارزهای دیجیتال در سطح جهان شده است، به نظر می‌رسد رشد قیمتی بیت کوین و سایر آلتکوین‌ها ادامه‌دار باشد. البته ممکن است مدتی کوتاه، قیمت ارزهای دیجیتال دچار افت شوند (مانند اتفاقی که در سال 2022 رخ داد) اما به طور کلی تحلیل تکنیکال بیت کوین و ارزهای دیجیتال صعودی است.

بررسی بازدهی بیمه عمر

بررسی بازدهی بیمه عمر در 10 سال


مهم‌ترین نکته در مورد بازدهی بیمه عمر و بیمه‌های مشابه آن است که سرمایه‌گذاری در آن‌ها برحسب پول ملی است. در کشوری مانند ایران که تورم سالیانه بالا است و شرایط سیاسی و اقتصادی نابسامانی وجود دارد، ارزش پول ملی نیز به صورت سالیانه کاهش می‌یابد.
اگر شما حدود 10 سال پیش یک میلیون تومان در بیمه عمر سرمایه‌گذاری می‌کردید اکنون چیزی حدود 20 میلیون تومان اندوخته داشتید. مبلغی که در طی ده سال بسیار کم به شمار می‌رود. به طور کلی بیمه عمر برای بازنشستگی یا استفاده از پوشش‌های متعدد آن در نظر گرفته می‌شود و دیدگاه بلندمدت به آن کمی دور از واقعیت است. همچنین بازدهی بیمه عمر زمان‌بر است و از آنجایی که اقتصاد ایران ناپایدار است، ابهامات زیادی در آن وجود دارد.

مقایسه بازدهی بیمه عمر و بیت کوین


با توجه به نکاتی که اشاره شد بازدهی بیت کوین به‌مراتب بیشتر از بیمه عمر است و در واقع این یک مقایسه خنده‌دار است. در بازار ارزهای دیجیتال شما درآمد افراد به‌صورت دلاری است و شما می‌توانید همگام با تورم پیش بروید. اما در بیمه عمر و سایر بیمه‌ها بر اساس ریال فعالیت می‌کنید. همین موضوع سبب شده است سرمایه‌گذاران بیشتر به سمت بازارهای جذاب‌تر مثل ارزهای دیجیتال بیایند.
البته منظور ما این نیست که شما به هیچ عنوان نیازی به بیمه‌ها ندارید. بیمه‌ها در جای خود لازم و ضروری هستند. در واقع می‌توان گفت بیمه و سرمایه‌گذاری در بازارهای سرمایه مکمل هم هستند. اما به طور کلی با توجه به شرایط ناپایدار اقتصادی حاکم بر کشور هر بستری که از آن بتوانید به‌صورت دلاری درآمد داشته باشید، ارجحیت بیشتری دارد.

نتیجه‌گیری


شرایط اقتصادی به‌گونه‌ای است که هر کس باید به دنبال بهترین راه برای سرمایه‌گذاری باشد. برخی سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را انتخاب می‌کنند و برخی به دنبال بیمه عمر هستند. در این مقاله به بررسی معایب و مزایای هر دو پرداختیم و بازدهی 10 ساله آن‌ها را شرح دادیم. جواب سؤال بیمه عمر بهتر است یا بیت کوین؟ با توجه به شرایط، برای هر شخص ممکن است متفاوت باشد. اما به طور کلی بازدهی سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال بسیار بیشتر از سرمایه‌گذاری در بیمه‌ها است. از آنجایی که روزبه‌روز نیز شاهد استقبال گسترده از دنیای ارزهای دیجیتال هستیم (و در آینده به احتمال زیاد استقبال از آن گسترده‌تر هم خواهد شد) بازار ارزهای دیجیتال پویاتر خواهد شد.

سوال یا نظری دارید؟

نام شما:

ایمیل:

نظر خود را بنویسید:

کد امنیتی:

برای کد جدید روی آن کلیک کنید
عکس خوانده نمی‌شود