خرید و دانلود عکس از شاتر استوک و ادوب استوک

آموزش فتوشاپ قسمت 30 ویرایش لایه های متنی

gfxdownload.ir
2,012
0
آموزش فتوشاپ قسمت 30 ویرایش لایه های متنی

آموزش فتوشاپ قسمت 30 ویرایش لایه های متنی از سری آموزش های متنی فتوشاپ
در قسمت قبل از آموزش های جامع فتوشاپ شما را با ابزار متن آشنا کردیم ، به شما راجع به لایه های متنی گفتیم ، گفتیم که این لایه ها به شکل قابل ویرایش و ادیت هستند و ما می توانیم ، تغییرات و ویژگی های مورد نظرمان را به آنها اضافه کنیم .به شما گفتیم ، چگونه رنگ یک متن را تغیر دهیم ، سایز آن را کوچک و یا بزرگ کنیم و در نهایت به شما آموزش دادیم تا از میان فونت های موجود مناسب ترین فونت را انتخاب کنید .
اما در این قسمت از آموزش های جامع فتوشاپ ما قصد داریم تا شما را با نحوه ویرایش لایه های متنی آشنا کنیم ، فرض کنید یک روژه حاوی لایه متنی را در فرمت فتوشاپ و یا psd ( فرمت های لایه محور ) ذخیره کرده اید و حالا نیاز دارید تا در محتویات آن متن ها تغیراتی ایجاد کنید ( رنگ را عوض کنید ، فونت را ، سایز متن را و یا حتی مکان لایه را ) در این قسمت از آموزش های فتوشاپ به شما می آموزیم تا چگونه محتوای یک لایه متنی را ویرایش کنیم ( تمام محتوا را )
اما گاهی شما نیاز دارید تا قسمتی از محتوا را مورد ویرایش قرار دهید ، در این جا ما به بررسی این مورد هم خواهیم پرداخت ( به عنوان مثال فرض کنید یک لایه متنی دارید که شامل چند خط است و شما می خواهید ، رنگ ، اندازه ، فونت تنها یک خط و یا شاید حتی یک کلمه از آن را تغیر دهید ، در این قسمت از آموزش های جامع فتوشاپ به شما آموزش خواهیم داد تا چگونه این کار را انجام دهید . )
علاوه بر موارد ذکر شده می خواهیم به بررسی text box ها بپردازیم ، می خواهیم ماهیت آن ها را مورد بررسی قرار دهیم ، ویژگی آنها ، ساختار ، مورد استفاده و . . .
می خواهیم در این قسمت از آموزش های جامع فتوشاپ ، نحوه ساخت و ویرایش یک text box را نیز به شما عزیزان آموزش دهیم .
در ادامه این قسمت از آموزش های جامع فتوشاپ با ما همراه باشید .

یکی از ویژگی های جالب و مهم TYPE LAYER این است که این لایه ها در گذر زمان قابل ویرایش باقی خواهند ماند ، حتی اگر شما پروژه حود را ببندید و دو باره باز کنید ( البته این نکته را باید مدنر داشت که پروژه مورد نظر حتما نی بایست ، تحت فرمت لایه محور ذخیره شده باشد ، مثل فرمت فتوشاپ و یا فرمت psd ) در این قسمت از آموزش های فتوشاپ می خواهیم روش های ادیت و یا ویزایش لایه های متنی را برای شما عزیزان باز گو کنیم .
اگر بخواهیم تمامی متن های موجود در یک لایه را یکسان و به یک شکل تغیر دهیم ، می بایست از قسمت راست فتوشاپ و پنل لایه ها لایه مورد نظر را انتخاب کرده و پس از آن از قسمت سمت چپ فتوشاپ و قسمت ابزار ها پنجمین ابزار از سمت پایین یا همان ابزار نوشتن را انتخاب کنیم .
حال فرض کنید که می خواهیم ، تغیری در لایه ایجاد کنیم ، به عنوان مثال ما در این جا می خواهیم تا اندازه فونت را تغیر دهیم ، برای این کار از قسمت آپشن ها در بالا منوی سایز یا اندازه را انتخاب می کنیم ، و از آن جا اندازه را به مقدار دلخواه تغیر می دهیم . همانطور که در تصویر زیر نیز مشاهده می کنید ، تمامی محتوای موجود در لایه انتخاب شده تحت تاثیر تغیرات اعمالی ما قرار گرفته است .





حتی اگر لایه شما دارای چندین خط نیز باشد ، این روند برقرار خواهد ماند ، به این معنی که حتی اگر شما لایه مورد نظر را انتخاب کنید و پس از آن ابزار متن را انتخاب کنید و از منوی آپشن ها در آن تغیراتی ایجاد کنید ، تغیرات اعمال شده تمامی محتوای موجود در لایه را تحت تاثیر قرار می دهد . ( یعنی تمامی خطوط موجود در لایه را مورد تغیرات خود قرار خواهد داد ) برای درک بهتر این موضوع به لایه custom cloth دقت کنید ، ابتدا این لایه را از پنل لایه ها و در سمت راست انتخاب کنید و پس از آن از سمت چپ و منوی ابزار ها ابزار نوشتن را انتخاب کنید ( پنجمین ابزار از سمت پایین ) حال به سراغ قسمت آپشن ها رفته تا تغیری در محتوای این لایه ایجاد کنیم ، به عنوان مثال ما در این جا می خواهیم تا رنگ مورد نظر را تغیر دهیم برای این کار از منوی آپشن ها پنجره color picker را باز می کنیم . ( اگر به بالای این منو ( پنجره ) دقت کنید ، می توانید عبارت { color picker ( text color ) } را مشاهده کنید ، که به این معنی است که شما می توانید به وسیه این منو رنگ مربوط به متن را تغیر دهید .
بهترین و اولین گزینه برای شروع به کار با پنجره color picker استفاده از color slider است . ( اهرام color slider که تعیین کننده hue در پروژه شما می باشد )

البته علاوه بر طیف رنگی یا hue ما نیاز داریم تا مقدار brightness / contrast و . . . را نیز در مقدار مناسب برای رنگ هایمان مشخص کنیم ، برای این کار می توانیم از قسمت کناری اهرام color slider استفاده کنیم .
نحوه کار و چیدمان این قسمت به شکل زیر می باشد :
از بالا به پایین روشنایی رنگ شما تغیر می کند ، به این شکل که در جهت بالا روشن ترین حالت رنگ شما و در جهت پایین تیره ترین حالت رنگ شما موجود می باشد .
از راست به چپ سختی رنگ شما تغیر می کند ، به این شکل که سمت راست ، سخت ترین حالت رنگ شما و در سمت چپ نرم ترین حالت رنگ شما موجود می باشد .
توجه داشته باشید که : در سمت راست اهرام color slider شما شاهد دو جعبه رنگ با نام های new و current می باشید ، که محتوای جعبه current رنگ فعلی شما را نشان می دهد و محتوای جعبه new رنگ جدید و انتخابی شما را نشان می دهد .
حال اگر رنگ مورد نظر خود را یافته اید و نسبت به آن رضایت کامل را دارید ، بر روی ok کلیک کنید . پس از آن شاهد خواهید بود که این رنگ به عنوان رنگ متن شما انتخاب خواهد شد . )
به عنوان مثال ما در اینجا رنگ خاکستری را برای متن خود انتخاب کرده ایم . و همانطور که مشاهده می کنید این اقدام تمامی محتوای لایه مورد نظر را تحت تاثیر خود قرار داده ( هر دو خط آن را ) و تمامی آن را به رنگ خاکستری در آورده است .



حال فرض کنید که تنها می خواهید رنگ یکی از کلمه های موجود در این محتوا را تغیر دهید ، در این صورت دیگر نیازی نیست تا کل لایه را انتخاب کنیم ، بلکه تنها کافی است تا از قسمت ابزار ها در سمت چپ ابزار متن ( پنجمین ابزار از قسمت پایین ) را انتخاب کنید . و سپس به سمت تصویر رفته و به وسیله کلکیک کردن و کشیدن ( click and drag ) متن مورد نظر را انتخاب کنید .



همانطور که در تصویر بالا هم مشاهده می کنید این کار باعث می شود تا فتوشاپ به صورت خود کار لایه ای را که حاوی متن انتخاب شده است را انتخاب کند . حال که متن را انتخاب کردید ، می توانیم هر یک از ویژگی های مورد نظرمان را به وسیله منوی آپشن ها تغیر دهیم ( رنگ ، فونت ، سایز و یا حتی خود متن ) ، و شاهد خواهید بود که تنها متن انتخابی دست خوش تغیرات خواهد بود ( در واقع این کار همانند کاری است که استفاده از ابزار سلکشن ها انجام می دادند ، آموزش های مربوط به سلکشن ها را به خاطر دارید ؟ )
به عنوان مثال ما در اینجا می خواهیم متن را تغیر دهیم و آن را از custom به fine تبدیل کنیم .
همانطور که مشاهده می کنید ، تنها قسمتی از متن را که انتخاب کرده ایم ، تحت تاثیر تغیر قرار گرفته است .
خوب در این جا ما متن را تغییر داده ایم ، و نسبت به آنچه در آموزش های پیشین فرا گرفته ایم می دانیم که باید متنی که نوشته ایم را تایید یا ثبت کنیم . ( برای این کار تنها کافی است تا از قسمت آپشن ها بر روی چک باکس ( تیک ) موجود کلیک کنیم .



به صویر فوق دقت کنید ، همانطور که مشاهده می کنید ، در قسمت پایین این تصویر ما دارای یک لایه متنی دیگر هستیم ، که شامل متنی در سه خط می باشد .
اگر بر روی آن متن کلیک کنید ، شاهد خواهید بود که لایه مورد نظر انتخاب خواهد شد ، نکته قابل توجه دیگر راجع به این لایه متنی این است که این لایه شامل یک text box است و محتوای آن نیز یک paragraph text است . ( یا همان پاراگراف در فارسی )
در ابتدا و در این آموزش فتوشاپ می خواهیم به شما بگوییم که چگونه می توانیم یک text box را بسازیم و سپس ویژگی های آن را مورد بررسی قرار دهیم و بررسی کنیم که چگونه می توان یک text box را ویرایش کرد .

چگونه یک text box بسازیم ؟
ساخت text box ها در عین ساده بودن بسیار کاربردی هستند . در این بخش از آموزش های جامع فتوشاپ شما تنها با ساخت text box ها آشنا خواهید شد ، اما در ادامه و آینده موارد استفاده آن را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد . چرا که همانطور که قبلا هم به آن اشاره کرده ایم متن ها یکی از مهم ترین قسمت های آموزش فتوشاپ هستند .
برای ساخت یک text box تنها کافی است تا ابتدا از قسمت چپ فتوشاپ و منوی ابزار ها ابزار متن ( پنجمین ابزار از قسمت پایین ) را انتخاب کنید ، سپس به قسمتی از پروژه که می خواهیم در آن text box بسازیم رفته و کلید shift را نگه داشته و کلیک کرده و می کشیم . ( click and drag ) این کار باعث می شود تا text box شما ساخته شود ، پس از این که به اندازه دلخواه text box خود رسیدید ، کلیک را رها کنید .



همانطور که مشاهده می کنید ، این کار ( ساخت text box ) باعث می شود تا یک لایه جدید در پنل لایه ها ایجاد شود ، یک لایه متن محور که محتوای آن text box ساخته شده و متن درون آن می باشد .
حال شما می توانید ، در این text box شروع به نوشتن کنید .
یک نکته بسیار جالب راجع به تکست باکس ها این است که ، ممکن است زمانی که شروع به نوشتن می کنید ، متن شما از محدوده ای که برایش تعیین کرده اید ، فرا تر نمی روند ( محیط text box ) البته باید در نظر داشته باشید که در این صورت متن شما ناقص نمایش داده خواهد شد ، و توسیعه ما به شما عزیزان این است که به خط بعد رفته یا اندازه متن را کوچکتر کنید .

نکته جالب دیگر راجع به text box ها این است که اگر اندازه ی آن را تغیر دهید باعث می شود تا :
1 . اگر آن را کوچک تر کنید ، به مقداری که آن را کوچک کرده اید از محتوای متن شما حذف خواهد شد .
2 . اگر آن را بزرگ تر کنید ، به مقداری که آنرا بزرگ تر کرده اید به محتوای متن شما اضافه خواهد شد .


چرا که همانطور که گفتیم متن شما به هیچ وجه از ناحیه تعیین شده ( محیط text box ) فراتر نخواهد رفت و اگر متن از آن بزرگ تر باشد اضافه آن نسبت به محدوده حذف خواهد شد .
اما ما از طریق منو آپشن ها در بالا گزینه لغو ( یا cancel ) را انتخاب می کنیم ، تا این text box ثبت نشده و حذف شود ( اگر مایل به ذخیره کردن اون باشید ، باید text box رو تایید و یا ثبت کنید . برای ثبت کردن text box همانند ثبت کردن متن ها عمل می کنیم و از منوی آپشن ها در بالا بر روی چک باکس ( یا تیک ) موجود کلیک می کنیم .)
اما ما در این جا قصد ثبت کردن چک باکس را نداشته و آن را خذف می کنیم .





حال به سراغ text box اصلی موجود در پروژه خود می رویم ، تا آن را ویرایش کنیم . ابتدا با کلیک کردن بر روی آن text box را انتخاب می کنیم ، کاری که ما در این جا قصد داریم انجام دهیم ، این است که می خواهیم شکل text box رو تغیر بدیم تا شکل محتوای درونش نیز تغیر پیدا کند ، برای این کار با گرفتن کلید option در مک و یا alt در ویندوز به سمت کناره text box رفته آن را گرفته و می کشیم تا شکل آن را تغیر دهیم . زمانی که به شکل دلخواه رسیدیم ، کلید option در مک و یا alt در ویندوز و در نهایت موس را رها می کنیم .



همانطور که مشاهده می کنید ، با تغیر شکل text box ما متن درون آن را از یک متن سه خطی به یک متن دو خطی تغیر داده ایم . در نهایت توجه داشته باشیدکه اگر از شکل جدید text box رضایت کامل را دارید ، باید آن را ثبت کنید . (برای ثبت کردن text box همانند ثبت کردن متن ها عمل می کنیم و از منوی آپشن ها در بالا بر روی چک باکس ( یا تیک ) موجود کلیک می کنیم .)

در نهایت اگر از پروژه خود رضایت کامل را داشتید ، آن را ذخیره کنید .
همانند همیشه توصیه ما این است که در هنگام ذخیره سازی تصویر را بر روی تصویر اصلی ذخیره نکنید ، چرا که بسیار محتمل است که در آینده نزدیک به اصل تصویر نیاز پیدا کنید .
( برای این کار از منوی file گزینه save as رو انتخاب کرده و از صفحه باز شده . . . )


این نکته رو مد نظر داشته باشید که پروژه شما یک پروژه لایه محور است ، پس بسیار مهم است که چگونه اون رو ذخیره کنید ، همانند آن چه که همیشه در مورد پروژه های لایه محور گفته ایم ، بهتر است تا پروژه خود را در غالب ( format ) فتوشاپ ذخیره کنید ( شما همچنین می توانید از فرمت psd استفاده کنید ، چرا که فرمت psd نیز یک فرمت لایه محور است ، البته نظر ما بر استفاده از فرمت فتوشاپ است چرا که زمانی که شما می خواهید پروژه ای که ذخیره کرده اید رو در آینده و در فتوشاپ باز کنید ، خواندن این فرمت ( فرمت فتوشاپ ) برای فتوشاپ راحت تر بوده در نتیجه کار آمد تر و سریع تر خواهد بود ، اما در آخر انتخاب با شما عزیزان است ) ، چرا که این گونه شما قادر خواهید بود تا در آینده و زمانی که نیز دارید ، پروژه رو در فضای فتوشاپ باز کرده و تغیرات مورد نظرتون رو روی اون اعمال کنید ، و نکته آخری که که باید در نظر داشته باشید : مطمئن شوید که تیک مربوط به layers در پنجره save as فعال باشد ، چرا که همانطور که گفتیم ، پروژه شما یک پروژه لایه محور می باشد .


............................................................... پایان آموزش های جامع فتوشاپ قسمت 30

انتخاب با توئه!!

دانلود تکی این فایل با پرداخت 49,900 تومان
یا خرید اشتراک ماهانه ۱۲۶,۰۰۰ هزار تومان و دانلود تمامی مطالب سایت به صورت رایگان

ضمانت سالم بودن فایل ها
تمامی فایل های ارائه شده سالم بوده و تست شده اند، سالم و قابل استفاده بودن فایل ها مورد ضمانت و پشتیبانی است.

سوال یا نظری دارید؟

نام شما:

ایمیل:

نظر خود را بنویسید:

کد امنیتی:

برای کد جدید روی آن کلیک کنید
عکس خوانده نمی‌شود