خرید و دانلود عکس از شاتر استوک و ادوب استوک

دلایل تاثیر نوسانات دلار روی قیمت خودرو کارکرده

gfxdownload.ir
1,452
0
دلایل تاثیر نوسانات دلار روی قیمت خودرو کارکرده

زمانی که تصمیم به خرید یک خودرو می‌گیریم، اولین نکته‌ای که به آن دقت می‌کنیم، قیمت خودرو و تناسب آن با پولی است که برای این کار کنار گذاشته‌ایم. در بسیاری از موارد پیش می‌آید که زمان طولانی را صرف پس‌انداز کردن پول برای خرید خودرو می‌کنیم، اما زمانی که تصمیم به خرید گرفته و به بازار مراجعه می‌کنیم حس اصحاب کهف به ما دست می‌دهد. چرا که شاهد این مسئله خواهیم بود که حتی قیمت خودرو کارکرده نیز تا حد زیادی بالا رفته است. به طوری که سرعت ما در پس‌انداز کردن حتی به گرد پای سرعت این افزایش قیمت نخواهد رسید. اما چرا قیمت خودرو دست دوم ثابت نبوده و همگام با سایر کالاها افزایش پیدا می‌کند؟ با این مقاله از همراه مکانیک همراه شوید تا علت این موضوع را بررسی کنیم.

چرا قیمت خودرو کارکرده همواره در نوسان است؟


دلایل مختلفی وجود دارد که قیمت خودرو کارکرده و نو را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یکی از مهم‌ترین این عوامل قیمت ارز و به ویژه دلار است. شاید از خود بپرسید که چه ارتباطی میان نرخ ارز و قیمت خودرو است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تمامی معاملات کلان میان شرکت‌های داخلی و خارجی با ارز انجام می‌شود. رایج‌ترین ارزی که در این معاملات مورداستفاده قرار می‌گیرد، دلار است.
ازآنجاکه صنعت خودروسازی در ایران یک صنعت خودکفا و کاملا داخلی نیست، شرکت‌های خودروسازی ناچار خواهند بود قطعات لازم برای ساخت خودروها را از کشورهای دیگر مانند چین یا کره یا کشورهای اروپایی وارد کنند. در نتیجه ناچار هستند که در این معاملات از دلار استفاده کنند. در نتیجه نوسانات قیمت ارز که تا حد زیادی تحت تاثیر اوضاع سیاسی و جهانی قرار دارد، گردش مالی این دست از معاملات را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهد. در نتیجه تغییرات قیمت ارز به طور مستقیم بر روی قیمت تمام شده خودرو تاثیرگذار خواهد بود.

وابستگی قطعه سازان داخلی به ارز، حلقه نخست از زنجیره تغییر قیمت خودرو کارکرده با تغییر نرخ ارز


زمانی که در نقطه مرکزی صنعت خودرو قرار گرفته و به نقاط مختلف آن نگاه می‌کنیم، همواره یک نکته است این نقاط را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آن نرخ ارز است. یکی از نقاط اصلی در چرخه خودروسازی در کشور ما، کارخانه‌های تولید قطعه هستند. ازآنجاکه خودروساز نمی‌تواند به تنهایی تمامی قطعات مورد نیاز خودرو را تولید کرده و در بسیاری از موارد تنها آن‌ها را مونتاژ می‌کند، نیاز دارد که برای تامین و تولید این قطعات با کارخانه‌های قطعه‌سازی در داخل کشور قرارداد ببندد.
از سوی دیگر تولیدکننده داخلی برای تامین مواد اولیه ناچار خواهد بود که با بعضی از شرکت‌های خارجی همکاری کند. زیرا تمامی این مواد در کشور تولید و عرضه نمی‌شوند. واضح است که این ارتباط مالی بین‌المللی بر پایه دلار انجام می‌گیرد. در نتیجه نوسانات نرخ ارز به طور مستقیم بر روی هزینه‌ای که تولیدکننده باید برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود بپردازد، تاثیرگذار است. به این ترتیب افزایش نرخ ارز، افزایش این قیمت‌ها را به دنبال داشته و سازنده قطعات نیز ناچار است برای تامین مالی خود در معاملات آینده، این قطعات را با نرخ بیشتری به دست خودروساز برساند.


ناسازگاری گمرک و بانک مرکزی، حلقه دوم از زنجیره تغییر قیمت خودرو کارکرده با تغییر نرخ ارز


در برخی از موارد خودروساز بیشتر وسایل موردنیاز خود را از شرکت‌های همکار در خارج از کشور خریداری کرده و اقدام به واردات آن‌ها می‌کند. اما شرکت گمرک در ورود این کالاها به داخل کشور و چرخه صنعتی سنگ‌اندازی می‌کند. این مسئله از آنجا ناشی می‌شود که شرکت گمرک در پی افزایش نرخ ارز نحوه ارزش‌گذاری خود را بر روی کالاهای وارداتی تغییر داد. به این ترتیب که کالاهای وارداتی برای ترخیص نیاز به پرداخت پول بیشتری خواهند داشت.
در نتیجه خودروساز در این میان با یک هزینه پیش‌بینی‌نشده مواجه می‌شود. چرا که ناچار است به دلیل تغییر استراتژی گمرک، پول بیشتری نیز پرداخت کند. اما مواردی پیش می‌آید که با وجود پرداخت تعرفه گمرکی، باز هم کالا در زمان مقرر ترخیص نمی‌شود. در نتیجه کالای وارداتی ماه‌ها در سد گمرک باقی مانده و اصطلاحا ارزش پولی آن‌ها رسوب می‌کند. به این ترتیب این ناسازگاری گمرک می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌های خودروسازان و در نتیجه افزایش قیمت خودرو کارکرده و نو شود.
در کنار این‌ها بانک مرکزی حاضر نشده که برای تامین بخشی از هزینه‌های خودروسازان و یا کاهش هزینه‌های ارزی آن‌ها، تسهیلاتی را به آن‌ها ارائه دهد. در نتیجه خودروساز نیز برای جبران این کمبود ناچار خواهد بود تصمیمات دیگری اتخاذ کند. در نتیجه تمامی این هزینه‌ها ناشی از نوسانات نرخ ارز، هزینه‌های اعلام‌شده توسط قطعه سازان، تعرفه‌های گمرکی و سود خود را در تعیین قیمت خودرو دخالت داده و به این ترتیب قیمت نهایی مصرف‌کننده را اعلام می‌کند.

دلالان، نقطه اتصال حلقه‌های گرانی خودروهای کارکرده در بازار ایران


نرخ ارز، افزایش تعرفه گمرک و عدم ارائه تسهیلات توسط بانک مرکزی حلقه‌هایی هستند که هر یک بر روی قیمت خودروهای داخلی تاثیر می‌گذارند. اما تاثیر این دست از عوامل همان‌طور که می‌تواند راستای صعودی داشته باشد، ممکن است راستای نزولی نیز به این روند ببخشد. به عبارت بهتر همان‌طور که در بازار امروز شاهد بودیم، کاهش نرخ ارز می‌تواند کاهش قیمت خودرو کارکرده و نو را به دنبال داشته باشد. اما چرا شیب افزایش قیمت با کاهش قیمت‌ها متفاوت است؟
حضور دلالان در بازار امروز یکی از پررنگ‌ترین دلایل برای جلوگیری از کاهش قیمت خودرو به ویژه خودروهای کارکرده است. به عبارت بهتر در حال حاضر بیشتر مشتریانی که خودروهای پیش‌فروش شده را از خودروسازان تحویل می‌گیرند یا دلالان هستند یا کسانی هستند که به نوعی برای این کار با دلالان قرارداد بسته‌اند. درنتیجه خودرو از طریق کارخانه به دست مصرف‌کننده واقعی نخواهد رسید. بلکه این واسطه‌ها هستند که خودرو را از کارخانه تحویل گرفته و با قیمت دلخواه در بازار آزاد به فروش می‌رسانند. تاثیر دلالان بر روی قیمت خودرو در بازار خودروهای کارکرده بسیار بیشتر از خودروهای صفر کیلومتر است. زیرا در این بازار نظارت جامعی بر روی نحوه قیمت‌گذاری وجود نداشته و درنتیجه دست این‌گونه افراد برای قیمت‌گذاری دلخواه خود بازتر خواهد بود.
ضمنا جهت مشاهده قیمت امروز خودروهای کارکرده و دست دوم می‌توانید به سایت همراه مکانیک در آدرس https://www.hamrah-mechanic.com/carprice/ مراجعه کنید. در این ابزار قیمت که ماهانه بیش از 10 میلیون بازدید در سایت و اپلیکیشن همراه مکانیک دارد، می‌توانید قیمت لحظه‌ای انواع خودروهای موجود در ایران را ببینید.


این مطلب به صورت رپورتاژ آگهی و برای معرفی ثبت شده است.جی اف ایکس دانلود مسئولیتی در قبال خدمات سایت آگهی دهنده ندارد

سوال یا نظری دارید؟

نام شما:

ایمیل:

نظر خود را بنویسید:

کد امنیتی:

برای کد جدید روی آن کلیک کنید
عکس خوانده نمی‌شود