خرید و دانلود عکس از شاتر استوک و ادوب استوک

آشنایی با پتو نسوز

fahim
488
0
پتوی نسوز سرامیکی

پتو نسوز یا پتوی سرامیکی با الیاف سرامیک فشرده ساخته می شود. این مدل پتو سبک و منعطف است. این مدل ماده نسوز جزء کاربردی ترین مواد نسوز است. ویژگی‌های این ماده دیرگداز شامل پایین بودن هدایت حرارتی، استحکام بالا، پایین بودن ذخیره گرمایی و مقاومت در برابر شوک حرارتی است. در این مقاله قصد داریم با پتوهای سرامیکی نسوز آشنا شویم.

آشنایی با پتو نسوز


پتوهای نسوز یا سرامیکی به آسانی نصب می شوند. نصب این مدل ماده نسوز در کوره ها سبب می شود کوره سبک ساخته شود. همچنین این ماده نیازی به خشک شدن ندارد و بلافاصله پس از نصب قابل استفاده است. بعد از نصب می توان پتوهای سرامیکی را تا حداکثر دمای قابل تحمل گرم کرد و نیاز به زمان برای عمل آوری ندارند. پتوی سرامیکی با الیافی از جنس آلومینیوم سیلیکات تولید می شوند. به کمک سوزن دوزی دو طرفه پتوی سرامیکی با قابلیت‌هایی مثل استحکام بالای کششی، مسطح بودن، جاگذاری و ضد لایه بندی تولید می‌شود. به علت خلوص بالای مواد به کار رفته در تولید پتوی سرامیکی این ماده نسوز در برابر دمای بالا مقاومت خوبی دارد. رنگ این مدل عایق نسوز سفید است. به مرور زمان و در معرض تماس با مواد اکسید کننده یا خنثی دچار افت کیفیت نمی شود. به پتوی سرامیکی بلانکت نسوز یا فایبر نیز می گویند.

آشنایی با انواع پتوی سرامیکی


پتوی سرامیکی شامل انواع ۱ اینچ و 2 اینچ، 1260 و 1430 درجه و مدل لویانگ می باشد. پتوهای سرامیکی نسوز بر اساس دمای قابل تحمل و دانسیته به دو دسته تقسیم می شوند. دانسیته پتو هایی که دمای ۱۲۶0 و 1430 درجه را می توانند تحمل کنند شامل ۹۴ و ۱۲۸ و ۹۶ است. ضخامت این پتوهای سرامیکی بین ۱ تا ۲ اینچ است.

کاربرد پتو سرامیکی نسوز

کاربرد پتو سرامیکی نسوز


پتوهای سرامیکی نسوز بیشتر در خطوط لوله و کوره به کار می‌روند. این عایق هدایت حرارتی پایینی دارد بنابراین برای عایق کاری حرارتی مناسب است. در صنایع مختلف پتروشیمی، فولاد و غیره از پتوی سرامیکی استفاده می‌شود. پتوهای سرامیکی برای مرمت و ترمیم کوره ها، پوشش آنها، دیگ بخار و درب کوره به کار می روند. برای عایق کاری لوله های منعطف که در دمای بالا کار می‌کنند از این مدل عایق استفاده می شود. توربین های بخار نیز با کمک این ماده عایق کاری می شوند. به عنوان درزگیر نیز کاربرد دارد. در کوره ها پتوی سرامیکی برای درزگیری، پوشش و صفحات عایق، بسته بندی و گرمایش مجدد به کار می‌رود. پتوی سرامیکی به عنوان پوشش در قالب های ریخته گری، دریچه های انتقال گاز، سیستم های عایق کاری و ... به کار می رود. به عنوان پرده جداکننده در کوره ها نیز از پتوی سرامیکی استفاده می کنند.

ویژگی های پتوی نسوز سرامیکی


⦁ تحمل دمایی بین ۹۵۰ تا 1۴۳۰ درجه
⦁ پایین بودن هدایت حرارتی
⦁ عایق صوتی مناسب برای تصفیه شیمیایی
⦁ مقاومت در برابر لرزش های مکانیکی
⦁ مقاومت کششی بالا
⦁ کاهش مصرف انرژی
⦁ مقاومت در برابر شوک حرارتی
⦁ عایق سازی کامل
⦁ وزن پایین و سبکی
⦁ منعطف بودن
⦁ شکل پذیر بودن
⦁ ارتجاعی بودن
⦁ مقاومت در برابر اکسایش
⦁ برش دادن ساده
⦁ تغییر شکل کم در اثر حرارت زیاد

روش تولید پتوی سرامیکی نسوز


پتوی نسوز توسط دستگاه های ویژه ای تولید می‌شود. این دستگاه‌ها با فشار هوا کار می‌کنند. ابتدا پنبه های نسوز فله را به دستگاه وارد می کنند. سپس آنها تبدیل به لایه هایی توسط دستگاه می شوند. سپس لایه ها و الیاف درون آنها، با عملیات سوزن زنی به هم وصل می شوند. تمام اتصالات داخلی به روش مکانیکی انجام می شود و از چسب یا رزین برای اتصال الیاف استفاده نمی شود.

روش نصب پتوی نسوز سرامیکی


برای نصب پتوهای سرامیکی در کاربردهای مختلف می توان از ابزارهای مختلفی استفاده کرد. یکی از این ابزارها که می توان برای نصب پتوی سرامیکی استفاده کرد کاپلاک های سرامیکی است. از واشرهای فلزی نیز برای نصب پتوی سرامیکی می توان استفاده کرد. آنکرهای فلزی نسوز فولادی نیز برای نصب این مدل پتوی سرامیکی کاربرد دارند.

روش نصب پتوی نسوز سرامیکی

جمع بندی نهایی
پتوی نسوز یا پتوی سرامیکی که با مواد خام خالص شامل پودر مصنوعی و سنتز شده تولید می شود کیفیت بالایی دارد. ناخالصی در مواد خام تولید پتوهای سرامیکی با کیفیت در حد یک درصد و کمتر است. بنابراین این ماده در برابر حرارت مقاومت خیلی بالایی از خود نشان می دهد. انواع یک اینچ و دو اینچی این مدل عایق با دانسیته های مختلف در بازار موجود می باشد. هر چه دانسیته پتوی سرامیکی بیشتر باشد کیفیت ان بهتر است. روش تولید این مدل عایق سرامیکی به دو روش قوس الکتریکی تاب دادن الیاف و دمیدن الیاف می باشد. دو برند تولید کننده پتوهای نسوز سرامیکی مگاوول و لویانگ محصول کشور چین در بازار ایران بیشتر رایج هستند. این پتوها به علت انعطاف بالا، ضد آب بودن، قابلیت انعکاس گرما و ضد سایش بودن در صنایع زیادی کاربردهای مختلفی دارند. پتوهای سرامیکی به علت سبکی و انعطاف بسیار محبوب هستند.

سوال یا نظری دارید؟

نام شما:

ایمیل:

نظر خود را بنویسید:

کد امنیتی:

برای کد جدید روی آن کلیک کنید
عکس خوانده نمی‌شود