خرید و دانلود عکس از شاتر استوک و ادوب استوک

برای عکاسی از کجا شروع کنیم؟

gfxdownload.ir
1,426
0
برای عکاسی از کجا شروع کنیم؟

هنر عکاسی امروزه به یکی از پر طرفدارترین شغل ها تبدیل شده است. بسیاری از هنر جویان و حتی افراد مبتدی به دلیل علاقه به عکاسی و ثبت لحظات و مناظر زیبا حتی با استفاده از تلفن همراه خود عکاسی و آن را در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر می‌کنند؛ اما یادگیری اصولی هنر عکاسی و کسب درآمد از طریق آن نیازمند شرکت در دوره های عکاسی حرفه ای و جامع است. علاوه بر این، عکاسی امروزه به عنوان یکی از هیجان‌انگیزترین مشاغل محسوب می‌شود. این موضوع به دلیل ارتباط با سایر افراد مختلف یا حضور در مکان‌های مختلف برای عکاسی است. بسیاری از افراد مبتدی برای شروع یادگیری عکاسی یک سؤال مهم دارند و آن هم این است که "برای عکاسی از کجا شروع کنیم؟" در این مقاله به طور کامل به هنر عکاسی، درآمد نسبی آن و چگونگی موفق شدن در این حرفه می‌پردازیم.

از کجا عکاسی را شروع کنیم؟


حتماً برای شما هم اتفاق افتاده که برای ثبت لحظات خاص و ویژه مانند مناسبت‌های تولد، عروسی و ... بخواهید تصاویر مربوط به آن زمان را ثبت کنید. با وجود این که این کار با یک موبایل هم به آسانی امکان پذیر است؛ اما ثبت تصاویر با دوربین های مجهز و با رعایت اصول و تکنیک عکاسی کیفیت بسیار بالاتری دارد. به همین جهت یادگیری تکنیک و اصول عکاسی صرفاً با حضور در کلاس عکاسی امکان پذیر خواهد بود؛ اما سؤال مهم این است که عکاسی را از کجا شروع کنیم؟ در ادامه به مراحل مهم برای شروع یادگیری عکاسی و فعالیت در این حرفه می‌پردازیم.

سبک و نوع علاقه خود به عکاسی را پیدا کنید


اولین و مهم‌ترین گام در شروع یادگیری عکاسی این است که بدانید از چه سوژه هایی و در چه مکان‌هایی می‌خواهید عکاسی کنید. این موضوع به دلیل تفاوت در تجهیزات و نوع دوربین اهمیت زیادی دارد. برای مثال در صورتی که به عکاسی کردن از حیات وحش، طبیعت، فشن، معماری، خیابانی، رویدادی، گزارشی یا عکاسی پرتره و فعالیت در آتلیه علاقه دارید، نوع دوربین و لنز و تجهیزات جانبی که باید خریداری کنید، با یک دیگر تفاوت دارد. با مطالعه و حضور در مکان‌های مختلف برای عکاسی، تعیین کنید که از چه سوژه هایی می‌خواهید عکاسی کنید.

خرید تجهیزات عکاسی


برای شروع عکاسی لازم نیست که سراغ تجهیزات گران قیمت و لزوماً خیلی پیشرفته بروید. با روی کار آمدن دوربین های عکاسی دیجیتال عکاسی تا حد زیادی آسان شده است؛ اما در صورتی که می‌خواهید عکاسی را به عنوان یک شغل حرفه ای و درآمد زا ادامه دهید، باید تجهیزاتی از قبیل کیف دوربین با استحکام و جا دار، چندین لنز از جمله لنز ماکرو، لنز واید، دستمال های مخصوص برای پاک کردن لنز، پایه دوربین، کارت حافظه، باتری اضافه، فلاش را خریداری کنید. علاوه بر این، خرید دوربین مناسب با هدفی که از عکاسی دارید، مهم است. برای شروع یادگیری سراغ دوربین های خیلی حرفه ای نروید. برای شروع کار خرید دوربین های DSLR نیز بسیار مناسب و کار کردن با آن ها آسان است.


شناختن نورهای مختلف


یک عکاس خوب و حرفه ای باید بتواند در مرحله اول نورهای مختلف در زمان های متفاوت را با یک نگاه بشناسد. در واقع نور است که بخش های مختلف تصویر را به خوبی می تواند نشان دهند. وگرنه شاهد تصاویری تاریک و کم کیفیت خواهید بود. یکی از مهم‌ترین نکات برای درک اهمیت نور در عکاسی، شناخت مثلث نوردهی است. به همین دلیل باید با مفاهیمی سرعت شاتر، دیافراگم و ایزو آشنا شوید. برای یادگیری این مفاهیم و تمرین عکاسی با استفاده از مثلث نور را در دوره عکاسی دانش هنر آموزش ببینید.

یادگیری مفاهیم دوربین و لنز


با فروش انواع دوربین های حرفه ای توجه و یادگیری مفاهیمی که به صورت مستقیم در مورد دوربین و لنز است اهمیت زیادی دارد. برای شروع عکاسی باید مفاهیمی از جمله عمق میدان، فوکوس خودکار یا دستی، فاصله کانونی، منوهای دوربین، انواع لنزهای ماکرو، واید (عریض)، اولترا واید (فوق عریض)، تنظیمات دوربین، دکمه های میانبر دوربین و ... را بشناسید. اهمیت این موضوع در این است که در بسیاری از موارد باید بتوانید سریعاً تنظیمات دوربین را تغییر دهید یا لنز را تعویض کنید. حتی یادگیری این موارد و مفاهیم کمک می‌کند تا در دوره های پیشرفته بتوانید سریعاً مطالب آموزشی که به صورت عملی آموزش داده می‌شود را یاد بگیرید.

تا می‌توانید عکس بگیرید


اگر یک مدرس بسیار حرفه ای و با تجربه هم کلیه موارد مفاهیم عکاسی را به شما آموزش دهد، در صورتی که دوربین را در دست نگیرید و عکاسی نکنید، کاری از پیش نمی‌برید. بسیاری از عکاسان حرفه ای عقیده دارند که حتی نوع در دست گرفتن دوربین و نحوه ایستادن در عکاسی هم اهمیت زیادی در افزایش کیفیت تصاویر دارد. اگر ابتدای راه هستید تا می‌توانید عکاسی کنید. عکاسی هنر خوب دیدن است. تصاویر و سوژه هایی که یک عکاس ثبت می‌کنید شاید به چشم افراد عادی به خوبی و هنرمندانه دیده نشود. به همین منظور از هر سوژه‌ای که دوست دارید را با دقت تمام عکاسی کنید. برای این کار حتی می‌توانید از زوایای مختلف سوژه را بررسی کرده و عکاسی کنید. عجله نداشته باشید، نورهای مختلف و زوایای مختلف را امتحان کنید تا در نهایت زاویه مناسب را بیابید. این کار به مرور سبب می‌شود برای عکاسی نیازی به تغییر زاویه مجدد نداشته باشید و با نگاه اول زاویه و نور مناسب را پیدا کنید.

یادگیری تنظیمات دوربین


هر دوربینی 3 تنظیمات مهم شامل سرعت شاتر، دیافراگم و ایزو دارد. با وجود این که دوربین های حرفه ای و دیجیتالی که امروزه در بازار فراوان است؛ اما یادگیری تنظیمات دوربین های ساده و نه چندان دیجیتال نیز اهمیت زیادی دارد. این تنظیمات در بسیاری از موارد لازم است که به صورت متناوب تغییر کند. به همین دلیل باید بتوانید در کسری از ثانیه و برای ثبت سوژه های ناب آماده باشید و تنظیمات را تغییر دهید.


یادگیری اصول ترکیب بندی


یکی از مهم‌ترین مفاهیم در عکاسی یادگیری اصول ترکیب بندی است. منظور از ترکیب بندی این است که زمانی که سوژه مقابل دوربین قرار می گیرد، باید توجه داشته باشید به گونه ای از آن عکاسی کنید که سوژه اصلی به خوبی قابل تشخیص باشد. با رعایت موضوع بیننده گمراه نمی‌شود و به راحتی تشخیص می دهد سوژه کدام است. برای یادگیری این مرحله بسیاری از عکاسان عقیده دارند که می‌توانید ابتدا به چشم های خود کادر ببندید و سپس فاصله کانونی مناسب را با دوربین پیدا کنید.

یاد گرفتن نرم افزارهای ادیت عکس


در گذشته که نرم افزارهای ویرایش عکس به خوبی امروز وجود نداشت یا آپدیت نشده بود، جذابیت و میزان کیفیت عکس ها ممکن بود، تعریفی نباشد؛ اما امروزه استفاده از نرم افزارهای ادیت عکس در ثبت و چاپ تصاویر با کیفیت بسیار خوب بسیار حائز اهمیت است. انسل آدامز می‌گوید: "شما عکس را ثبت نمی‌کنید، آن را می‌سازید." به همین دلیل ادیت های حرفه ای که باعث افزایش کیفیت تصاویر شود، منعی ندارد. برای این کار برای عکاسی ابتدا تصاویر را با فرمت خام RAW ذخیره کنید و سپس آن را ویرایش کنید. به همین دلیل یادگیری کار با نرم افزارهای ادیت عکس اهمیت زیادی دارد.

شرکت در دوره های آموزش عکاسی


کلیه مراحلی که تاکنون به آن ها پرداخته شد، در گرو شرکت در دوره آموزش عکاسی است. در دوره های جامع آموزشگاه دانش هنر به طور کامل در مورد خرید دوربین مناسب، تکنیک‌های مختلف عکاسی، نور شناسی، مثلث نوردهی و ... آموزش داده می‌شود.

دوربین مناسب برای شروع عکاسی حرفه ای


پس از این که دریافتید که مراحل مهم در شروع عکاسی چیست؟ باید به سراغ خرید دوربین بروید. با روی کار آمدن انواع و اقسام دوربین های حرفه ای و دیجیتال، انتخاب و خرید دوربین کار ساده ای نیست. اگر به بهترین آموزشگاه عکاسی تهران مانند دانش هنر هم بروید میبینید تاکید دارند که سراغ دوربین های گران قیمت نروید. با این وجود به عقیده عکاسان با تجربه دوربین مناسب برای شروع عکاسی حرفه ای دوربین های DSLR و خرید سایر لنزهای متناسب برای آن پیشنهاد می‌شود. با خرید این نوع دوربین و تجهیز کردن آن به لنزهای مختلف ماکرو و واید و ... هم می‌توانید هم از سبک پرتره عکاسی کنید و هم حیات وحش، هم معماری و ... . در صورتی که قصد ادامه فعالیت عکاسی به صورت حرفه ای دارید دوربین های نیکون، از جمله دوربین نیکون D3500، دوربین کانن EOS 250D، دوربین سونی A6000 مناسب است.


شروع کسب و کار عکاسی


عکاسی امروزه یکی از شغل های پر درآمد محسوب می‌شود؛ اما میزان درآمد و بازار کار آن بستگی به حرفه ای بودن و میزان کار و تجربه عکاس دارد. یکی از موارد مهمی که برای وارد شدن به بازار کار عکاسی اهمیت زیادی دارد، داشتن گواهینامه و مدارک معتبر از مراکز آموزشی یا دانشگاهی معتبر است. همچنین میزان در آمد نسبی عکاس با توجه به شاخه و سبکی که برای عکاسی انتخاب می‌کند هم با یک دیگر متفاوت است. برای مثال افرادی که در شرکت های معمولی و متوسط برای عکاسی مشغول به کار می شوند، بسته به میزان کار و تجربه و ساعات کار حدودا مبلغی بین 4 تا 5 میلیون است؛ اما در صورتی که فرد به سایر نرم افزارهای تخصصی ادیت عکس از جمله فتوشاپ، ایلاستریتور و ... تسلط خوبی داشته باشد، میزان درآمد از مرز 5 میلیون نیز فراتر می‌رود؛ اما در صورتی که عکاسی را برای راه اندازی آتلیه عکاسی انتخاب می‌کند، باید موارد جانبی مانند پرداخت هزینه های مختلف، از جمله اجاره یا خرید مکان عکاسی، خرید چندین دوربین و چندین لنز، خرید تجهیزات نور پردازی و حتی دستگاه های چاپ را نیز مد نظر داشته باشد. اگر بودجه کافی برای راه اندازی آتلیه را دارید، در بلند مدت درآمد قابل توجهی را می‌توانید به دست آورید. با این وجود شرط موفقیت و کسب درآمد از شغل عکاسی با توجه به میزان تجربه، تجربیات و دانش کافی که برای عکاسی دارد، بین همه عکاسان با یک دیگر متفاوت است. یکی از مشاغل پر طرفدار بین عکاسان نیز، عکاسان گزارشگر است. اگر به این حرفه علاقه دارید، باید سایر جوانب عکاسی برای مثال اعزام به مناطق مختلف با شرایط آب و هوایی متفاوت را مد نظر داشته باشید. علاوه بر این، میزان حقوق و درآمد عکاسان با توجه به نوع قرارداد ساعتی، استخدام دائم یا کارآموزی و ... نیز با یک دیگر متفاوت است.

جمع‌بندی
همان‌طور که در این مقاله گفته شد، عکاسی یکی از مشاغل هیجان‌انگیز و درعین‌حال سخت و دشوار است. یک عکاس همواره از سوژه های مختلف و مکان‌های مختلف عکاسی می‌کند، به همین دلیل لازم است روحیه‌ای کاملاً قوی داشته باشد. علاوه بر این، یادگیری اصول و تکنیک‌های مهم در عکاسی است که فرد را به یک عکاس حرفه ای و کار بلد تبدیل می‌کند. خرید دوربین و در دست گرفتن آن به تنهایی کافی است. به همین منظور شرکت در دوره های آموزشی عکاسی بسیار مناسب و البته راه گشا است. با شرکت در دوره جامع آموزش عکاسی آموزشگاه ... می‌توانید کلیه اصول و قواعد عکاسی را از 0 تا 100 به صورت کاملاً اصولی و عملی یاد بگیرید. شرکت در این دوره نیاز به گذارندن دوره پیش نیاز نخواهد داشت. همچنین جهت رفاه حال هنرجویان کلاس ها به دو صورت آنلاین و حضوری نیز برگزار می‌شود. هر دو دوره در یک سطح علمی و با بهره گیری از اساتید بسیار مجرب و حرفه ای در سطح ایران و جهان برگزار می گردد.

سوال یا نظری دارید؟

نام شما:

ایمیل:

نظر خود را بنویسید:

کد امنیتی:

برای کد جدید روی آن کلیک کنید
عکس خوانده نمی‌شود