خرید و دانلود عکس از شاتر استوک و ادوب استوک

تفاوت میان هاست لینوکس و هاست ویندوز

fahim
243
0
تفاوت میان هاست لینوکس و هاست ویندوز

چکیده : هاست ویندوز چیست؟ هاست لینوکس چیست؟ مقایسه هاست لینوکس با هاست ویندوز- کدام یک بهتر اند؟
اگر شما هم در تب‌وتاب راه‌اندازی یک وب‌سایت هستید و هنگام خرید هاست با این موضوع روبه‌رو شده‌اید که از میان دو هاست لینوکس و ویندوز باید یک گزینه را برای میزبانی وب‌سایت خود انتخاب کنید، ادامهٔ مطلب امروز ما را از دست ندهید، چون قصد داریم با مقایسهٔ هاست لینوکس با هاست ویندوز، به شما بگوییم از میان هاست لینوکس یا هاست ویندوز کدام یک برای شما مناسب‌تر هستند و چرا؟
پیش از ورود به مبحث مقایسه و بیان تفاوت‌ها، باید درک کافی از این دو نوع هاست داشته باشید. به این منظور بهتر است در ابتدا به دو سوال "هاست ویندوز چیست؟" و "هاست لینوکس چیست؟" پاسخ دهیم؛ سپس تفاوت سرور ویندوز با سرور لینوکس را معرفی کنیم.

هاست ویندوز چیست؟


اگر سرور یک هاست توسط سیستم عامل ویندوز ارائه شود، به آن هاست ویندوز می‌گویند. سیستم عامل ویندوز که روی هاست مذکور استفاده شده‌است از سوی شرکت مایکروسافت ارائه شده و Windows Server نام دارد.
لازم به گفتن است که ویندوز محبوب‌ترین سیستم عامل در جهان است و میلیون‌ها کاربر دارد، به همین خاطر هم برای غالب مردم شناخته‌شده است. با این همه، هیچ‌کدام از این موارد هاست ویندوز را به گزینهٔ منتخب شما تبدیل نمی‌کند؛ بلکه شما باید با کسب شناخت نسبت‌به ویژگی‌های هاست ویندوز، ارزیابی کنید که آیا برای وب‌سایت شما مناسب است یا خیر.

هاست لینوکس چیست؟


سرور هاست لینوکس توسط سیستم عامل لینوکس ارائه می‌شود، به همین خاطر هم این هاست "لینوکس" نام گرفته‌است. برخلاف هاست ویندوز، توزیع هاست لینوکس توسط شرکت‌های مختلفی انجام می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به Centos، Ubuntu، CloudLinux و ... اشاره کرد.
حال که مختصراً پاسخ دو سوال هاست لینوکس چیست و هاست ویندوز چیست را دریافت کردید، وقت آن فرا رسیده‌است که به مقایسهٔ هاست لینوکس با هاست ویندوز بپردازیم.

هاست لینوکس

مقایسهٔ هاست لینوکس با هاست سرور


در ادامهٔ این بخش می‌توانید نتایج مقایسه هاست لینوکس با هاست سرور که براساس 7 فاکتور وب سرور، سیستم مدیریت محتوا، دیتابیس سرور، کنترل پنل هاست، امنیت، قیمت و سرعت صورت گرفته‌است را بخوانید.

مقایسهٔ هاست لینوکس با هاست سرور

1- قیمت


قیمت هاست لینوکس نسبت‌به ویندوز کمتر است، چون از ابزارهای بیشتری استفاده می‌کند. یکی از دلایل بالاتر بودن قیمت هاست ویندوز، هزینه‌های مربوط به نگه‌داری و خدمات آن است. همچنین به‌خاطر آن‌که اکثر برنامه‌های کاربردی هاست لینوکس رایگان است، قیمت این هاست کاهش پیدا کرده‌است.
در میان هاست‌های لینوکسی که توسط شرکت‌های مختلف توزیع می‌شوند، هاست لینوکس ایران با حفظ کیفیت عملکرد، از قیمت مناسب‌تر و ارزان‌تری برخوردار است.

2- وب سرور


در بررسی تفاوت سرور ویندوز و سرور لینوکس، وب سرور اولین فاکتوری است که به آن توجه کردیم. آپاچی رایج‌ترین وب سروری است که در سرورهای هاست لینوکس مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وب سرور از زبان‌های برنامه‌نویسی معروفی همچون python، perl، php، CGI و ... پشتیبانی می‌کند.
وب سرور مورد استفادهٔ در هاست ویندوز، ios است و فقط از زبان‌های برنامه‌نویسی ASP و NET پشتیبانی می‌کند که امتیاز آن‌ها متعلق به خود شرکت مایکروسافت است.
از آنجایی که عموم وب‌سایت‌ها با زبان php نوشته شده‌اند، نمی‌توانند از هاست ویندوز استفاده کنند و ناگزیرند از میان هاست لینوکس یا هاست ویندوز، لینوکس را انتخاب کنند، چون هاست ویندوز از زبان برنامه‌نویسی PHP پشتیبانی نمی‌کند.

3- سیستم مدیریت محتوا


اکثر سیستم‌های مدیریت محتوای معروف و رایج مانند وردپرس، جوملاريال دیتالایفريال دروپال یا فروشگاه سازهایی مانند پرستاشاپ و اپن کارت بر پایه زبان php نوشته شده‌اند. ازاین‌رو فقط هاست لینوکس می‌تواند از این سیستم‌های مدیریت محتوا پشتیبانی کند. با این حال هاست ویندوز نیز سیستم‌های مدیریت محتوای اختصاصی و دست‌نویس خود را دارد که معمولاً بر پایهٔ زبان‌های NET و ASP نوشته شده‌اند.

4- دیتابیس سرور


هاست ویندوز از پایگاه داده MSSQL و هاست ویندوز از دیتابیس MYSQL پشتیبانی می‌کند. البته شایان ذکر است که دیتابیس MYSQL در هر دو هاست ویندوزی و لینوکس قابل راه‌اندازی است. اما در سرورهای لینوکسی پردازش بهتری دارد.
نکتهٔ حائز اهمیتی که در بررسی تفاوت سرور ویندوز با سرور لینوکس براساس نوع دیتابیس باید به آن توجه کنید، این است که اکثر سایت‌هایی که با زبان برنامه‌نویسی PHP نوشته شده‌اند، از MYSQL به‌عنوان دیتابیس خود استفاده می‌کنند، به همین خاطر طراحان وب‌سایت‌های بر پایهٔ زبان PHP، ترجیح می‌دهند از یک سرویس لینوکسی به‌عنوان سرور میزبان خود استفاده کنند.

5- کنترل پنل هاست


کنترل پنل‌های هاست لینوکس نسبت‌به ویندوز معروف‌تر و نام آشناتر هستند، چون در کل محبوبیت سرویس‌های لینوکسی نسبت‌به ویندوز بیشتر است. (البته این مسئله دلیلی بر این نیست که هاست ویندوز در سطح پایین‌تری از لینوکس قرار بگیرد.)
از میان کنترل پنل‌های هاست لینوکس می‌توان به سی پنل، DirectAdmin و Plesk اشاره کرد که جزو شناخته‌شده‌ترین‌ها هستند.
Plesk، WebsitePanel و SolidCP نیز ازجمله کنترل‌پنل‌های نام‌آشنای هاست ویندوز هستند.
همچنان که مشاهده می‌کنید، برای شرکت Plesk تفاوتی میان هاست لینوکس یا هاست ویندوز وجود ندارد و این شرکت مشهور سازندهٔ پنل، پنل‌های خود را برای هر دو هاست ویندوز و لینوکس ارائه می‌دهد.
مقایسهٔ هاست لینوکس با هاست ویندوز براساس کنترل‌پنل‌های مورد استفاده، چندان کار حرفه‌ای و منطقی نیست، زیرا هر کنترل‌پنل براساس ساختار و امکاناتی که در سیستم عامل مرتبط به آن (لینوکس یا ویندوز) ارائه می‌شود ساخته شده‌است. ازاین‌رو نمی‌توان این معیار را دلیلی برای برتری یک هاست نسبت‌به دیگری به‌شمار آورد.

6- امنیت


با این‌که برخی افراد معتقدند امنیت هاست‌های لینوکسی بیشتر از هاست ویندوز است. اما باید به شما بگوییم که امنیت یک هاست چندان به سیستم عامل مورد استفاده در آن ارتباطی ندارد و به شرکت‌های هاستینگ ارائه‌دهنده سرور وابسته است. بنابراین صرف نظر از این‌که شما هاست لینوکس یا هاست ویندوز را برای وب‌سایت خود انتخاب کنید، اگر شرکت هاستینگ مربوطه اصول امنیتی را در سرورهای خود به‌طور کامل رعایت کنند، از نظر معیار "امنیت" هاست لینوکس یا هاست ویندوز هیچ تفاوتی با هم ندارند.

7- سرعت


سرعت یک سایت به سخت‌افزارهای سرور مرتبط است، نه سیستم عاملِ هاست. با این حال از آنجایی که لینوکس ابزارهای بیشتری برای بهینه‌سازی و افزایش سرعت سایت‌ها در اختیار دارد، می‌توان گفت در برخی موارد سرعت این هاست نسبت‌به هاست ویندوز بیشتر است.

جمع‌بندی: درنهایت هاست لینوکس یا هاست ویندوز؟ کدام یک بهترند؟

جمع‌بندی: درنهایت هاست لینوکس یا هاست ویندوز؟ کدام یک بهترند؟


انتخاب از میان هاست لینوکس یا هاست ویندوز و معرفی یکی از آن‌ها به‌عنوان گزینهٔ بهتر، کاملاً به وب‌سایت شما وابسته است. ازاین‌رو قبل از هر چیز باید نیازهای وب‌سایت خود را تعیین کنید. مثلاً این‌که وب سایت شما با چه زبانی نوشته شده‌است؛ بعد از کسب شناخت کافی از وب‌سایت، می‌توانید با توجه به تفاوت سرور ویندوز با سرور لینوکس و اطلاعاتی که ما در این مطلب در اختیارتان قرار دادیم، از میان هاست لینوکس یا هاست ویندوز، بهترین میزبانی را برای وب‌سایت خود انتخاب کنید.

سوال یا نظری دارید؟

نام شما:

ایمیل:

نظر خود را بنویسید:

کد امنیتی:

برای کد جدید روی آن کلیک کنید
عکس خوانده نمی‌شود