خرید و دانلود عکس از شاتر استوک و ادوب استوک

آموزش های جامع فتوشاپ قسمت 38

gfxdownload.ir
995
0
آموزش فتوشاپ قسمت 38

آموزش های جامع فتوشاپ قسمت 38
در قسمت های پیشین از آموزش های جامع فتوشاپ ، به شما آموختیم که قسمت های مختلف محیط کاربری چه نام دارند ، گفتیم که نوار بالایی منوی اصلی هست و در سمت راست این محیط کاربری ، قسمت پنل ها قرار دارد ، مهم ترین پنل موجود در این قسمت را به شما نشان دادیم ( پنل لایه ها ) ، از اهمیت آن گفتیم ، گفتیم که تقریبا هیچ پروژه ای یافت نمی شود که در آن از لایه ها استفاده نشود و یا دست کم هیچ پروژه ی حرفه ای یافت نمی شود که در آن از لایه ها استفاده نشده باشد ، در ادامه به شما آموختیم منویی که در سمت چپ این محیط کاربری قرار دارد ، منوی ابزار ها نام دارد ، ابزار های مختلف را به شما شناساندیم ، ویژگی های آن ها را تک به تک مورد بررسی قرار دادیم ، گفتیم که هر کدام از این ابزار ها دارای منویی ، تحت عنوان منوی آپشن ها می باشد ، که محتوای آن منحصر به همان ابزار است ، نحوه کار باهر ابزار و منوی آپشن هایش را به شکل کامل آموزش دادیم و . . . . . .
با ابزار ها کار کردیم ، اما زمان استفاده های آن ها را نگفتیم و بیشتر آموزش های ما ابزار محور بود تا پروژه محور . از این قسمت از آموزش های جامع فتوشاپ به بعد آموزش ها بیشتر حالت پروژه محور به خود خواهند گرفت ، البته که در طول آن به بررسی و استفاده از ابزار ها خواهیم پرداخت ، اما محوریت و اساس و پایه آنها پروژه محور بودن آن ها خواهد بود .
. .
در این قسمت از آموزش های فتوشاپ ، آموزش ها کمی ، پروژه وار تر و کارا تر می شوند ، مطمعنا در ابتدای هر پروژه ای ، سوال اصلی که برای شما ایجاد می شود ، این است که ، از کجا شروع کنم ، یعنی این که

ویرایش تصویر را از کجا شروع کنم ، اولین اقدام چیست ، چکار کنیم تا یک تصویر بهترین حالت خود را داشته باشد ؟

یا چکار کنیم که یک تصویر چهره بهتری از خودش رو نشون بده و . . . .
در این قسمت از آموزش های جامع فتوشاپ می خواهیم ، جواب این سوال را به شما عزیزان بدهیم .
در ادامه با این قسمت از آموزش های فتوشاپ با ما همراه باشید :
می توان گفت ، در نود درصد اوقات ، تصاویر مورد استفاده در پروژه های ما نیاز به برش خوردن ( یا cropping ) دارد و ما نیاز داریم تا زاویه تصویررا تنظیم کنیم . ( و یا straiten the image )
پس در بیشتر اوقات برای شروع یک پروژه اولین گام ما ، برش زدن و تنظیم زوایای تصویر خواهد بود .
ابتدا به سراغ برش زدن تصاویر می رویم . ( چرا که ابزار مورد نیاز برای تنظیم زوایای تصویر در ابزار برش یا همان crop tool نهفته است . )
به وسیله ابزار برش ما قادر خواهیم بود تا قسمت های مورد نیاز برای پروژه را انتخاب کرد و مابقی قسمت ها ( قسمت های اضافه ) را حذف کنیم .
برای این کار ابتدا یک تصویر را به دلخواه باز کنید ، به عنوان مثال ما تصویر زیر را انتخاب کرده ایم . ( شما می توانید هر تصویری را به دلخواه خودتان انتخاب کنید . )
در ادامه می بایست تا شما ابزار برش ( و یا crop tool ) را انتخاب کنید ، برای این کار از سمت چپ و منوی ابزار های ، ابزار برش را انتخاب کنید . ( 5 مین ابزار از سمت بالا )

آموزش فتوشاپ قسمت 38 عکس 1


این اقدام ( انتخاب ابزار برش ) باعث نمایان شدن محدوده برش ( و یا crop boundary ) خواهد شد ، محدوده برش به کادری گفته می شود که در هنگام انتخاب ابزار برش بر روی تصویر شما نمایان خواهد شد ، این کادر به شکل خطوط نقطه چین می باشد و در ابتدا تمامی سطح پروژه شما را شامل می شود ، پس از آن شما ابعاد برش به اندازه ای که می خواهید تغیر می دهید .
برای درک بهتر نسبت به محدوده برش ، به تصویر زیر دقت کنید .
آموزش فتوشاپ قسمت 38 عکس 2


حال می رویم به سراغ روند برش تصاویر در فتوشاپ

، قبل از هر اقدامی باید این نکته بسیار مهم را در نظر داشته باشید که ، از قسمت بالا و منوی آپشن ها تیک مربوط ب گزینه ، delete cropped pixels را غیر فعال کنیم .
اما این گزینه چیست ، به چه معنا است و کارایی آن چگونه است ؟
گزینه delete cropped pixels به معنای " حذف کردن پیکسل قسمت برش خورده " می باشد ، به این مفهوم که ، پس از این که شما تصویر را برش دادید ، فتوشاپ پیکسل های مربوط به قسمتی که در برش حذف می شود را پاک می کند و این تغیر دائمی و همیشگی است ، همانطور که در آموزش های پیشین نیز به شدت تاکید کردیم ، افراد حرفه ای هیچ گاه از تغیرات دائمی استفاده نمی کنند ، بلکه این نوع ایجاد تغیر مناسب افراد مبتدی و غیر حرفه ای می باشد ، افراد حرفه ای به دنبال راهی هستند تا بتوانند به وسیله آن پروژه را به گونه ای ذخیره کنند ، که هر وقت خواستند بتوانند ، تغبرات اعمال شده را بازگردانی و یا ویراش کنند .
خوش بختانه نرم افزار فتوشاپ ، برای افراد حرفه ای طراحی شده است و در آن در هر قسمت روشی برای ایجاد یک پروژه ویرایش پذیر وجود دارد ، برش تصاویر نیز از این قاعده مستثنی نیست و شما به راحتی می توانید ، پروژه برش خود را به یک پروژه ویرایش پذیر تبدیل کنید ، برای این کار تنها کافی است تا شما پس از انتخاب ابزار برش از منوی ابزار ها ، از قسمت آپشن ها و منوی بالا بر روی گزینه delete cropped pixels کلیک کرده و تیک مربوط به آن را غیر فعال کنید ، این کار باعث خواهد شد تا پروژه ما به یک پروژه ویرایش پذیر تبدیل شود .
پس از این که تیک مربوط به گزینه delete cropped pixels را برداشتید ، به سراغ تصویر برویم برای تعیین کردن ، محدوده برش ، همانند آنچه که پیش از این نیز آموخته ایم ، برای تعین محدوده برش بهتر است تا کلید shift را برای تمرکز بیشتر نگه داریم ، پس از آن به سراغ یکی از گوشه های موجود در تصویر برویم ، آن را بگیریم و بکشیم ( یا همان click and drag ) زمانی که به اندازه دلخواه رسیدید ، کلیک را رها کنید .

آموزش فتوشاپ قسمت 38 عکس 3


توجه داشته باشید که استفاده از گوشه ها برای تعین محدوده برش ، باعث می شود تا محدوده برش شما با نسبتی کاملا برابر با نسبت اصلی تغیر کنید . ( مثلا اگر نسبت تصویر اصلی شما 12 * 8 باشد ، محدوده برش های شما هم با نسبت 12 * 8 تغیر خواهد کرد . )
اگر بخواهید اندازه محدوده برش را متفاوت با نسب تصویر اصلی انتخاب کند ، می توانید به جای استفاده از گوشه های از وسط های هر ضلع استفاده کنید .

آموزش فتوشاپ قسمت 38 عکس 4



پس ازاین که اندازه محدوده برش را انتخاب کردیم ، حال باید تا مکان آن را تنظیم کنیم ، برای این کار تنها کافی است تا بر روی قسمتی داخل محدوده برش کلیک کرده ، کلیک را نگه داشته و بکشیم ، تا به مکان دلخواه برسیم و سر انجام کلیک را رها کنیم . ( یا همان click and drag )


خوب تا به این جای کار ما تونستیم تا محدود برش مورد نظرمان را انتخاب کنیم ، پس از این مرحله می رسیم به مرحله تنظیم زاویه .
به عنوان مثال به همین تصویر دقت کنید ، همانطور که می بینید ، خط جدا کننده آب دریا و آسمان کمی زاویه دار می باشد ، به شکلی که گویی ، تصویر کمی کج است . برای تنظیم کردن این خط می بایست تا تصویر را کمی بچرخانیم .
برای چرخاندن تصاویر کافی است تا در حالی که محدوده مورد نظر انتخاب شده است ، نشان گر موس را این بار کمی بیرون تر از گوشه محدوده انتخابی نگه دارید ، تا این نشانگر به شکل زیر در آید :



حال کلیک کرده و با چرخاندن نشانگر موس ، تصویر را به حالت مورد نیاز رسانده و کجی را برطرف کنید .
در پایان اگر به نتیجه دلخواه خود رسیدیم باید تا تغیرات را ثبت کنیم ، برای ثبت کردن تغیرات ، همانند همیشه ، تنها کافی است تا بر روی تیک موجود در چک باکس ، موجود در قسمت آپشن ها کلیک کنیم و یا این که می توانیم به راحتی و با فشردن کلید enter در کیبورد تغیرات اعمالی را ثبت کنیم .

تقریبا تمامی اساس کار ما در شروع پروژه ها و استفاده از ویژگی های crop و straighten به همین روالی که گفته شد می باشد .
اما متد و روش دیگری هست ، که معمولا زمانی کاربرد دارد که ما از قبل نسب ابعاد و سطح مورد پوشش رو می دونیم ، در ادامه به بررسی این متد می پردازیم .

برای این کار کافی است تا ، از یک تصویر جدید استفاده کنیم .
برای این کار ابتدا یک تصویر را به دلخواه باز کنید ، به عنوان مثال ما تصویر زیر را انتخاب کرده ایم . ( شما می توانید هر تصویری را به دلخواه خودتان انتخاب کنید . )



همانند روال کار ، در ادامه می بایست تا شما ابزار برش ( و یا crop tool ) را انتخاب کنید ، برای این کار از سمت چپ و منوی ابزار های ، ابزار برش را انتخاب کنید . ( 5 مین ابزار از سمت بالا )

حال به سراغ متد دومی که از آن صحبت کردیم برویم :

یکی از دیگر روش ها که یکی از روش های مهم و کاربردی نیز می باشد

استفاده از ویژگی و منوی straighten در منوی آپشن های ابزار برش می باشد .
اما چگونه از این ویژگی استفاده کنیم ؟


به عنوان مثال ، در تصویر فوق ، خط میان سطح دریا و آسمان کمی کج می باشد ، برای ویراش این خطا با استفاده از منوی straighten ، تنها کافی است تا ، از منوی آپشن ها بر روی این گزینه کلیک کنیم ، سپس به سراغ تصویر رفته و بر روی خطی که نیاز به ویرایش دارد ، یک خط بکشیم . ( کلیک کنیم و بکشیم و زمانی که به اندازه دلخواه رسید رها کنیم ، یا همان click and drag )



همان گونه که در تصویر زیر هم مشاهده می کنید ، این اقدام باعث می شود تا فتوشاپ به صورت خودکار ناموزونی را شناسایی کرده و به صورت کاملا هوشمند ، تصویر رو در جهت رفع این ناموزونی چرخونده ، تا تصویر به حالت نرمال و عادی دست یابد .



حال به محدوده انتخابی نگاه کنید ، همانطور که می بینید ، تصویر دارای محدوده پرت و خالی از محتوا شده است ، حال چه باید کرد ؟ یکی از راه حل ها استفاده از ابزار برش است ، به این شکل که قسمتی از تصویر را برش می زنیم ، به گونه ای که محدوده پرت و خالی از محتوا نیز جز آن شود ، اما خوب استفاده از این روش باعث خواهد شد تا تصویر ما قدری کوچک شود ، اما اگر ما نخواهیم تصویرمان کوچک شود چه ؟ اگر بخواهیم تا تصویرمان به همان اندازه اولیه باقی بماند ، آنگاه چه باید کرد ؟
خوشبختانه همانند همیشه ، فتوشاپ برای این مساله نیز یک راه حل بسیار کار آمد ، اما در عین حال ساده اندیشیده است ، برای این کار تنها کافی است تا شما از سمت بالا و از طریق منوی آپشن ها ، تیک مربوط به گزینه content aware را فعال کنیم .
در پایان باید تا تغیرات را ثبت کنیم ، برای ثبت کردن تغیرات ، همانند همیشه ، تنها کافی است تا بر روی تیک موجود در چک باکس ، موجود در قسمت آپشن ها کلیک کنیم و یا این که می توانیم به راحتی و با فشردن کلید enter در کیبورد تغیرات اعمالی را ثبت کنیم .

اما این کار چه فایده ای دارد ؟ با فعال کردن تیک مربوط به گزینه content aware شما به فتوشاپ دستور می دهید تا نقاط پرت و خالی از محتوا را پر کند و در یک عمل و اتفاق شگفت انگیز ، فتوشاپ به صورت هوشمند ، تمامی نقاط پرت و خالی از محتوا را شناسایی می کند ، پس از آن ، به شکلی کاملا هوشمند نسب به تصویر شما محیط پرت و خالی از محتوا را پر می کند ، نتیجه آن حیرت انگیز خواهد بود .
برای درک بهتر و درست فهمیدن این ویژگی فوقعلاده به دو تصویر زیر دقت کنید .





از دیگر ویژگی هایی که می توانید از منوی آپشن ها به آن دسترسی پیدا کنید ، می توان به منوی ratio اشاره کرد ، این منوی در سمت چپ منوی آپشن ها قرار دارد ، به وسیله این منو شما می توانید ، به ابعاد پیشفرض دسترسی پیدا کنید ، با کلیک بر روی این منو ، می توانید محتوای آن را مشاهده کنید ، محتوای این منو نسب های مخلتف برای طول و عرض محدوده برش می باشد ، نسبت هایی مثل square ( یا همان مربع که همان نسب 1 * 1 می باشد ) یا نسبت 4 * 3 و یا 10 * 8 . . . . .

به عنوان مثال در تصویر زیر ما نسبت 10 * 8 را انتخاب کرده ایم .



در این حالت شما می توانید اندازه سطح برش را تغیر دهید ، اما نسب آن ( 10 * 8 ) ثابت باقی خواهد ماند .
برای درک بهتر به تصویر زیر دقت کنید .



این نکته مهم را مورد توجه داشته باشید ، که شما می توانید این نسبت را در طول و عرض محدوده برش تنها با یک کلیک تغیر دهید . ( به این معنی که می توانید نسبت 10 * 8 را به نسبت 8 * 10 تغیر دهید . ) برای این کار تنها کافی است تا بر روی آیکونی در منوی آپشن ها که به شکل دو پیکان که در جهت عکس هم هستند ، کلیک کنید . ( برای درک بهتر و بیشتر به تصویر زیر دقت کنید . )



یه این که به راحتی هرچه تمام تر ، کلید x( کلید ایکس ) موجود در در کیبرد را بفشارید .



در انتها اگر از تغیرات اعمالی خود رضایت کامل را داشتید ، می توانید پروژه را ذخیره کنید .



همانند همیشه توصیه ما این است که در هنگام ذخیره سازی تصویر را بر روی تصویر اصلی ذخیره نکنید ، چرا که بسیار محتمل است که در آینده نزدیک به اصل تصویر نیاز پیدا کنید .
( برای این کار از منوی file گزینه save as رو انتخاب کرده و از صفحه باز شده . . . . )


این نکته رو مد نظر داشته باشید که پروژه شما یک پروژه لایه محور است ، پس بسیار مهم است که چگونه اون رو ذخیره کنید ، همانند آن چه که همیشه در مورد پروژه های لایه محور گفته ایم ، بهتر است تا پروژه خود را در غالب ( format ) فتوشاپ ذخیره کنید ( شما همچنین می توانید از فرمت psd استفاده کنید ، چرا که فرمت psd نیز یک فرمت لایه محور است ، البته نظر ما بر استفاده از فرمت فتوشاپ است چرا که زمانی که شما می خواهید پروژه ای که ذخیره کرده اید رو در آینده و در فتوشاپ باز کنید ، خواندن این فرمت ( فرمت فتوشاپ ) برای فتوشاپ راحت تر بوده در نتیجه کار آمد تر و سریع تر خواهد بود ، اما در آخر انتخاب با شما عزیزان است ) ، چرا که این گونه شما قادر خواهید بود تا در آینده و زمانی که نیز دارید ، پروژه رو در فضای فتوشاپ باز کرده و تغیرات مورد نظرتون رو روی اون اعمال کنید ، و نکته آخری که که باید در نظر داشته باشید : مطمئن شوید که تیک مربوط به layers در پنجره save as فعال باشد ، چرا که همانطور که گفتیم ، پروژه شما یک پروژه لایه محور می باشد .



................................................................ پایان آموزش قسمت 38
تهیه شده توسط gfxdownload.ir

انتخاب با توئه!!

دانلود تکی این فایل با پرداخت 49,900 تومان
یا خرید اشتراک ماهانه ۱۲۶,۰۰۰ هزار تومان و دانلود تمامی مطالب سایت به صورت رایگان

ضمانت سالم بودن فایل ها
تمامی فایل های ارائه شده سالم بوده و تست شده اند، سالم و قابل استفاده بودن فایل ها مورد ضمانت و پشتیبانی است.

سوال یا نظری دارید؟

نام شما:

ایمیل:

نظر خود را بنویسید:

کد امنیتی:

برای کد جدید روی آن کلیک کنید
عکس خوانده نمی‌شود