خرید و دانلود عکس از شاتر استوک و ادوب استوک

رنگ های مکمل

gfxdownload.ir
1,579
0
رنگ های مکمل 1

اغلب هنرمندان به خصوص نقاشان گاهی در انتخاب رنگ ها دچار مشکل می‌شوند یا رنگ مناسب برای سورژه خود را پیدا نمی‌کنند. در این مواقع مطلع بودن از اینکه کدام رنگ ها مکمل هم هستند می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و ما نیز در همین راستا قصد داریم اطلاعات جامعی درباره رنگ های مکمل به شما ارائه دهیم. در ابتدا باید بدانیم کاربرد رنگ های مکمل چیست سپس این رنگ ها را معرفی کنیم پس بهتر است اگر شما نیز می‌خواهید اطلاعاتی راجع به این موضوع حاصل کنید تا آخر این مقاله همراه ما باشید.
کاربرد رنگ های مکمل
رنگ های مکمل شامل دو رنگ می‌باشند که در دو طرف چرخ رنگ قرار دارند یعنی قابلیت این را دارند که با هم مخلوط شده و رنگ های خنثی تولید کنند و با روی یکدیگر تاثیر بگذارند و باعث شوند رنگ مقابل روشن تر دیده شود و جلوه زیبایی نیز به سورژه ببخشد. از رنگ های مکمل می‌توان در موقعیت های مختلف استفاده نمود و تاثیر آن را مشاهده نمود مثلا می‌توان با استفاده درست از رنگ های مکمل به یک فضا حالت نشاط و آرامش بخشید و باعث بزرگ تر نشان دادن فضا شد برای مثال در یک سالن پذیرایی برای رنگ بدنه مبل و بالش های آن می توان از رنگ های مکمل استفاده نمود تا باعث زیبایی دو چندان سالن شود‌. همچنین در نقاشی نیز چه به صورت روی بوم یا به صورت مجازی یعنی با استفاده از نرم افزار فتوشاپ و ... از رنگ های مکمل برای زیبا ترشدن نتیجه یا برای سایه زدن استفاده می‌شود که تاثیر بسیار فوق العاده ای بر نتیجه به دست آمده خواهد گذاشت. مثلا مکمل رنگ طوسی رنگ های قرمز، آبی تیره، زرد، صورتی و سبز می‌باشند که در کنار هم می‌توانند ترکیب بسیار زیبایی بسازند و حس خوبی را در افراد به وجود آورند.

چرخه رنگ ها شامل چه مواردی می‌شوند
چرخه یا دایره رنگ یکی از نظریه هایی است که شاید لوگوی آن به چشم همه ما خورده باشد اما لازم به ذکر است بگوییم رنگ ها در چرخه رنگ بر اساس رنگ های موجود در رنگین کمان مرتب شده که به همراه طیف های مختلفی از روشن و تیره چرخه رنگ ها را شامل می‌شود. اما دلیل اینکه رنگ ها به شکل یک چرخه نمایش داده می‌شوند این است که نشان داده شود یک رنگ اصلی با اعمال تغییرات بر روی آن، می‌تواند به رنگ اصلی دیگری تبدیل شود.

رنگ ها به چند دسته تقسیم می‌شوند
وقت آن رسیده که بگوییم رنگ های به سه دسته رنگ های اصلی، رنگ های ثانویه یا فرعی و رنگ های ترکیبی تقسیم می‌شوند که اجزاء چرخه رنگ هستند و هر کدام از آن ها دارای تاثیر مخصوص به خود می‌باشند و ما در ادامه هر کدام از این رنگ ها را مفصل تر توضیح خواهیم داد تا با آن آشنا شوید.

رنگ های مکمل 2

رنگ های اصلی
رنگ های اصلی که رنگ درجه اول محسوب می‌شوند شامل سه رنگ آبی، قرمز و زرد می‌باشند و نکته مهمی که در مورد این رنگ ها وجود دارد این است که جزو رنگ های خالص بوده و از ترکیب هیچ رنگی به وجود نمی‌آیند. بیشتر رنگ هایی که چشم انسان می‌بیند از ترکیب این سه رنگ با دیگر رنگ های فرعی به وجود می‌آید و به همین سبب رنگ های پایه محسوب می‌شوند.

رنگ های ثانویه
اگر نگاهی به چرخه رنگ بیندازیم مابین دو رنگ اصلی، یک رنگ ثانیویه یا فرعی را می‌بینیم که به آن رنگ درجه دوم نیز گفته می‌شود. رنگ های ثانویه شامل های بنفش، سبز و نارنجی می‌شوند که برای به دست آمدن رنگ نارنجی باید دو رنگ قرمز و زرد را به یک اندازه ترکیب نماییم و برای به وجود آمدن رنگ بنفش باید از ترکیب قرمز و آبی استفاده نماییم و همچنین برای ایجاد رنگ سبز نیز از دو رنگ زرد و آبی استفاده کنیم.

رنگ های ترکیبی
آخرین دسته انواع رنگ ها، رنگ های ترکیبی هستند که به رنگ درجه سوم نیز معروف هستند و مابین رنگ های اصلی و ثانویه محسوب می‌شوند. اگر بخواهیم یک رنگ ترکیبی ایجاد کنیم باید از ترکیب یک رنگ اصلی و یک رنگ ثانویه استفاده کنیم که به طور کلی شش رنگ ترکیبی وجود دارد و شامل رنگ های لیست می‌شو‌د.

• زرد-نارنجی
• زرد-سبز
• قرمز-نارنجی
• قرمز-بنفش
• آبی-سبز
• آبی-بنفش


کد رنگ های مکمل
اما در برای ترکیب رنگ های مکمل کد هایی وجود می‌باشد که بتوان از طریق آن ها تشخیص داد که این ترکیب رنگ تا چه میزان تیرگی و روشنی دارد و چه کد رنگی می‌تواند همان رنگ ایده آل ما باشد. در اینترنت سایت هایی وجود دارند که می‌توانند کد رنگ های مکمل را به صورت کامل در اختیارتان بگذارند تا از آن ها استفاده نمایید.

رنگ مکمل 3

ترکیب رنگ ها
همانطور که به آن اشاره نمودیم می‌توان با ترکیب رنگ ها با هم رنگ های جدیدی ایجاد نمود و در موقعیت های مختلف از آن استفاده کرد. با استفاده از رنگ های مکمل در کنار هم می‌توان زیبا ترین سورژه ها را خلق کرد و چشم هر بیننده ای را جذب نمود. اما با ترکیب رنگ های مختلف می‌توان انواع رنگ های خنثی، گرم، سرد و ... را خلق نمود که در ادامه به چند مورد از این ترکیب رنگ ها خواهیم پرداخت.
• رنگ های خنثی: رنگ های خنثی به طور کلی شامل رنگ های مشکی، سفید و خاکستری می‌شوند که می‌توانند در کنار هم ترکیب خیره کننده ای خلق کنند و چشم افراد مختلف را به خود جذب کنند. به عنوان مثال برای ایجاد رنگ سیاه، سه رنگ اصلی آبی، قرمز و زرد را باید با هم ترکیب نماییم و در نهایت با اضافه کردن رنگ سیاه به هر ترکیبی آن را خنثی خواهیم نمود و از درخشندگی آن خواهیم کاست.
• رنگ های داغ: رنگ های داغ را می‌توان تداعی گر اشیاء داغ همچون خورشید دانست و باید گفت رنگ های داغ می‌تواند در افراد ایجاد هیجان بکنند و فضا را بسیار مهیج نمایند. اغلب در محیط هایی که برای بازی استفاده می‌شود از این ترکیب رنگ ها استفاده می‌شود و باید اشاره نمود که اساسی ترین رنگ های گرم شامل قرمز، زرد، سبز و نارنجی می‌شوند که به ترکیب آن ها در مطالب بالا اشاره نمودیم‌.
• رنگ های سرد: باید گفت آبی، بنفش و سبز اصلی ترین رنگ های سرد تشخیص داده شده است که اغلب برای نشان دادن صلح و دوستی و آرامش استفاده می‌شود و می‌تواند به ذهن افراد نظم بخشد به همین سبب است که اغلب در کلینیک های روانشناسی از این رنگ ها استفاده می‌شود. برای ایجاد رنگ های سرد باید دو رنگ را با هم ترکیب نماییم مثلا از ترکیب دو رنگ آبی و قرمز می‌توانیم رنگ بنفش را تولید نماییم.
• رنگ های گرم: رنگ های گرم را می‌توان از دسته رنگ های داغ دانست اما نسبت به آن ها کمی ملایم تر می‌باشند و می‌توانند در افراد حس جنبش و تحرک را فعال کنند و باید دسته بندی رنگ های گرم را با رنگ های داغ یکی دانست اما درحه آن ها با هم تفاوت هایی دارند.
• رنگ های یخ: یکی دیگر از انواع رنگ ها که اغلب رنگ سفید در آن ها تاثیر زیادی می‌گذارد رنگ یخی می‌باشد که نماد سردی است و البته می‌توان آن ها را جزو رنگ های سرد به حساب آورد.
• رنگ های تیره: قرمز تیره، سبز تیره یا آبی تیره را می‌توان جزو رنگ های تیره به حساب آورد که البته وجود این رنگ ها می‌تواند حس قدرت را به افراد الغا کند و به فضا نیز حس ارزشمندی بیشتری می‌بخشد. برای ایجاد رنگ های تیره از رنگ اصلی مد نظر به همراه رنگ سیاه استفاده می‌شود که رنگ تیره تولید می‌شود و می‌توان از آن استفاده نمود.
• رنگ های روشن: رنگ های روشن نقطه مقابل رنگ های تیره محسوب می‌شوند که طیف رنگی بسیار لطیف و بسیار زیبایی دارد و می‌تواند به خوبی در روحیه افراد تاثیر بگذارد. ترکیب رنگ های روشن نیز باید از رنگ اصلی به همراه رنگ سفید استفاده نمود و زیبایی دو چندانی برای انواع محیط فراهم نمود.

سوال یا نظری دارید؟

نام شما:

ایمیل:

نظر خود را بنویسید:

کد امنیتی:

برای کد جدید روی آن کلیک کنید
عکس خوانده نمی‌شود